Ten model samochodu jest często kojarzony z popularną aktorką i ikoną popkultury Marilyn Monroe, która była jego szczęśliwą posiadaczką. Chevrolet Corvette C1 to pierwsza generacja samochodu Corvette, produkowana przez Chevroleta. Została wprowadzona pod koniec roku modelowego 1953 i produkowana aż do 1962 roku. Ta generacja jest często określana jako „generacja ze sztywną osią”, ponieważ nie miała niezależnego zawieszenia tylnej osi, które pojawiło się dopiero w modelu Sting Ray z 1963 roku. Choć oczekiwania wobec nowego modelu były ogromne, opinie współczesnych użytkowników były mieszane, a sprzedaż w pierwszych latach nie spełniła oczekiwań. Niemniej jednak Chevrolet Corvette C1 stał się kultowym modelem, a Marilyn Monroe przyczyniła się do jego popularności swoją osobą.
Do innych posiadaczy tego samochodu należeli:
- Elvis Presley – król rock and rolla, słynny muzyk i aktor, którego zamiłowanie do szybkich samochodów było dobrze znane.
- James Dean – legendarny aktor filmowy, który zyskał sławę dzięki filmowi “Buntownik bez powodu”.
- Zsa Zsa Gabor – aktorka i celebrytka, która była znana ze swojego luksusowego stylu życia.
- Jay Leno – znany komik, prezenter telewizyjny i kolekcjoner samochodów.
Corvette C1 został zaprojektowany przez Harleya Earla, który był szefem działu stylizacji w General Motors. Earl był zapalonym fanem samochodów sportowych i zauważył, że żołnierze wracający po służbie za granicą po II wojnie światowej przywozili ze sobą małe samochody sportowe MG, Jaguary i Alfa Romeo. W USA, jednak dostępnych było niewiele podobnych aut w przystępnej cenie. W styczniu 1953 roku koncepcyjny samochód Corvette został zaprezentowany na wystawie samochodowej Motorama w Nowym Jorku.
Kiedy się patrzy na Corvette C1, od razu widać, że to niezwykły pojazd. Charakterystyczna sylwetka, opływowe linie i zgrabne proporcje sprawiają, że ten samochód podoba się jak mało który. Nie jest to jednak tylko kwestia wyglądu. C1 to także połączenie stylu z mocą. Pod maską dostępne były głównie silniki V8, które dostarczały imponującą moc, zapewniając przy tym dynamiczne osiągi. Oto kilka głównych silników, które były oferowane dla tego modelu:
Pierwsze modele Corvette C1, produkowane w latach 1953-1955, były wyposażone w silnik Blue Flame Straight-6 o pojemności 3.9 litra i mocy około 150 KM.
W późniejszych latach, od 1955 roku, większość modeli Corvette C1 została wyposażona w silnik Small-Block V8. Początkowo oferowano go w wersji o pojemności 4.3 litra, z mocą w zakresie od 195 do 240 KM. Później dostępne były warianty zwiększonej pojemności, takie jak 4.6 litra i mocami sięgającymi nawet 290 KM.
W 1962 dostępny był także silnik Fuel-Injected V8 o pojemności 5.4 litra z wtryskiem paliwa, oferujący jeszcze większą moc, sięgającą nawet 360 KM w najmocniejszych wersjach.
Cena Chevroleta Corvette C1 w momencie debiutu w 1953 roku wynosiła około 3 498 dolarów amerykańskich. W kolejnych latach cena ta zmieniała się wraz z wprowadzanymi modyfikacjami i ulepszeniami, ale nadal pozostawała relatywnie wysoka w porównaniu do innych samochodów tamtego okresu.
W latach 50. XX wieku średnia roczna pensja w Stanach Zjednoczonych wynosiła około 3 000 do 4 000 dolarów, co przekłada się na około 250-330 dolarów miesięcznie. Biorąc pod uwagę tę kwotę, cena Chevroleta Corvette C1 była zdecydowanie wysoka w porównaniu do przeciętnej miesięcznej pensji.
Jeśli chodzi o przeliczenie tej ceny na wartość współczesną, należy wziąć pod uwagę inflację. Możemy użyć kalkulatora inflacji, aby uzyskać szacunkową wartość w dzisiejszych dolarach.
Przykładowo, jeśli założymy, że cena 3 498 dolarów z 1953 roku została przeliczona na wartość dzisiejszą przy uwzględnieniu inflacji, to może to przekładać się na kwotę około 34 000-40 000 dolarów współczesnych.
Produkcja Chevroleta Corvette C1 trwała od 1953 do 1962 roku. W sumie wyprodukowano około 69 000 egzemplarzy tego modelu. Jednak liczba ta obejmuje wszystkie wersje i roczniki, w tym zarówno coupé, jak i roadster, oraz różne opcje silników i wyposażenia.
Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?
Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.
Podstawowe dane techniczne
Wymiary
- Długość (mm) – 4501
- Szerokość (mm) – 1849
- Wysokość (mm) – 1250
- Rozstaw osi (mm) – 2591
Masa
- Masa własna (kg) – 1371
Silnik spalinowy
- Pojemność silnika (ccm) – 4638
- Moc maksymalna silnika spalinowego (KM) – 233
- Moment obrotowy (Nm) – 407
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 190
- Przyśpieszenie 0-100 km/h (s) – 8.0
Zobacz także
Alfa Romeo 4C Spider
Toyota Celica – „Chłopaki nie płaczą”
Honda Clarity FCV
ID.Buzz Cargo
Sandcat
Samochód można było zobaczyć na trzeciej edycji wystawy „Ikony Motoryzacji 2024” w Warszawie, która odbyła się na PGE Stadionie Narodowym pod hasłem „100 POJAZDÓW ZA 100 MILIONÓW”. Były tam prezentowane unikalne, trudno dostępne i bardzo drogie perełki motoryzacji. Wydarzenie przyciągnęło nie tylko pasjonatów samochodów, ale każdego, kto ceni sobie ich piękno i innowacyjność.