De Tomaso Pantera GTS to specjalna, sportowa wersja modelu Pantera, który powstał w 1971 roku jako efekt współpracy włoskiej firmy De Tomaso z amerykańskim Fordem. Samochód łączył włoski design i dynamikę jazdy z potężnym silnikiem V8 pochodzącym z USA, co czyniło go wyjątkowym na tle ówczesnych supersamochodów. GTS (Gran Turismo Sport) był bardziej ekstremalną odmianą niż standardowa Pantera, z mocniejszym tuningiem, szerszym nadwoziem i lepszymi osiągami.

Sercem Pantery GTS był 5,8-litrowy silnik Ford Cleveland V8, który w zależności od konfiguracji generował od około 300 do nawet 350 KM. Napęd przenoszony był na tylne koła poprzez manualną skrzynię biegów ZF, zapewniając dynamiczne przyśpieszenie i prędkość maksymalną przekraczającą 250 km/h. Dzięki lekkiej konstrukcji (ważącej nieco ponad 1400 kg w późniejszych wersjach) auto oferowało znakomite właściwości jezdne, choć wymagało od kierowcy umiejętności, by okiełznać jego temperament.
Wizualnie Pantera GTS wyróżniała się szerszymi nadkolami, dodatkowymi wlotami powietrza oraz charakterystycznymi pasami biegnącymi wzdłuż karoserii. Nadwozie, zaprojektowane przez studio Ghia, miało typowo włoskie, muskularne proporcje z nisko osadzonym przodem i szybko opadającą linią dachu. Wnętrze było utrzymane w minimalistycznym, sportowym stylu – kierowcę otaczały analogowe wskaźniki, prosta deska rozdzielcza i mocno podtrzymujące fotele.
Choć produkcja Pantery zakończyła się w latach 90., model GTS pozostaje jednym z najbardziej pożądanych wersji wśród kolekcjonerów. Jego unikalne połączenie włoskiego stylu i amerykańskiej mechaniki zapewniło mu miejsce w historii motoryzacji. Dziś oryginalne egzemplarze osiągają wysokie ceny na aukcjach, a samochód jest ceniony zarówno za osiągi, jak i typowo włoskie klasyczne wzornictwo.
Podstawowe dane techniczne
(Prod. 1971 r.)
Wymiary
- Długość (mm) – 4270
- Szerokość (mm) – 1900
- Wysokość (mm) – 1092
- Rozstaw osi (mm) – 2515
Masa
- Masa własna (kg) – 1600
Silnik
- Pojemność silnika (ccm) – 5766
- Moc maksymalna (KM) – 304
- Maksymalny moment obrotowy (Nm) – 481
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 280
- Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h (s) – 6,0
Wartość
Ok. 600 000 zł
Zobacz również
Wóz Ewakuacji Medycznej KTO „Rosomak”
Jaguar E-Type – „Mały Pływak”
Samolot wojskowy Su-22M4
Daihatsu Materia
Alfa Romeo 4C Spider

Samochód można było zobaczyć na wystawie odbywającej się po raz drugi w Warszawie „Ikony Motoryzacji”, na PGE Stadionie Narodowym. Od 6 stycznia do 19 marca 2023 można było podziwiać perełki motoryzacji, które są ważne w rozwoju motoryzacji, w większości rzadko widywane i trudno dostępne. Kolekcja ta jest warta przeszło 70 milionów złotych i zawiera takie modele jak Ferrari, Lamborghini, Porsche, Maserati, Bentley, jak również Aston Martin. Największymi gwiazdami wystawy są między innymi McLaren P1, Ferrari SF90, Ford GT. W sumie wystawa liczy 70 samochodów i 15 motocykli. To wydarzenie jest nie tylko dla miłośników motoryzacji, ale dla każdego, kto ceni sobie piękno i technologię.