Hardun

Rating: 6 out of 10.

Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego „Hardun”, opracowany przez firmę Rosomak S.A., to nowoczesny pojazd ratowniczo-ewakuacyjny o imponujących możliwościach. Opierając się na podwoziu ciężarówki Scania R460 i wyposażony w układ napędowy 8×8, „Hardun” zaprojektowano z myślą o zabezpieczeniu technicznym jednostek operujących pojazdami kołowymi, takimi jak transportery opancerzone Rosomak i inne pojazdy o podobnej konstrukcji.

Pojazd przeznaczony jest do holowania i ewakuacji uszkodzonych pojazdów wojskowych, przyczep oraz naczep o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 26 ton. Jego specjalistyczna zabudowa umożliwia realizację działań ratowniczo-ewakuacyjnych w każdych warunkach – zarówno w dzień, jak i w nocy. Wśród kluczowych elementów wyposażenia „Harduna” znajdują się:

  • Urządzenie podnosząco-holownicze z napędem hydraulicznym, które pozwala na unoszenie i mocowanie holowanych pojazdów.
  • System centralnego pompowania kół, umożliwiający dostosowanie ciśnienia do różnych nawierzchni.
  • Żuraw hydrauliczny o wysięgu maksymalnym 10,25 m, minimalnym 1,7 m i udźwigu do 16 ton na minimalnym wysięgu oraz 3,9 t na maksymalnym wysięgu, co pozwala na realizację skomplikowanych operacji.
  • Lemiesz hydrauliczny, służący do torowania drogi w warunkach bojowych oraz stabilizacji pojazdu podczas pracy żurawia.
  • Wyciągarka główna o sile 240 kN, zdolna do pracy zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu, umożliwiająca ewakuację uszkodzonych jednostek i samoewakuację.
  • Wyciągarka pomocnicza do wsparcia dodatkowych działań ratowniczych.
  • Wyposażenie ratownicze, przystosowane do różnorodnych akcji technicznych, w tym usuwania skutków zdarzeń drogowych.

Kabina pojazdu, zdolna pomieścić cztery osoby, zapewnia wysoki poziom ochrony załogi. Zgodnie z normą STANAG 4569 oferuje ochronę balistyczną na poziomie 2 (STANAG 4569A) oraz ochronę przeciwminową na poziomie 2B (STANAG 4569B), co czyni „Harduna” niezawodnym w warunkach bojowych.

Dzięki zaawansowanemu układowi napędowemu 8×8 oraz specjalistycznym komponentom, „Hardun” sprawdza się w różnorodnych zadaniach – od ewakuacji ciężkich pojazdów po realizację akcji ratowniczych w trudnym terenie. Jego możliwości sprawiają, że jest niezastąpionym narzędziem wsparcia logistycznego i technicznego w nowoczesnych operacjach wojskowych.

Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?

Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.

Podstawowe dane taktyczno-techniczne
  • Długość – 11,8 m
  • Szerokość – 2,6 m
  • Wysokość – 3,4 m
  • DMC – 36,0 t
  • Moc silnika – 490 KM
  • Prędkość maksymalna – 90 km/h
  • Zasięg operacyjny – 448-655 km
  • Maksymalny wysięg żurawia – 10,25 m
  • Udźwig na maksymalnym wysięgu – 3,9 t
  • Udźwig maksymalny – 16 t
  • Załoga – 4 osoby

Zobacz także

Szybowiec PW-5 „Smyk”
Citroen 2CV – „Żandarm na emeryturze”
Lokomotywa Newag Griffin
Volkswagen T1 Westfalia
Mercedes AMG GT-R Black Series

Ten pojazd można było zobaczyć podczas wystawy zorganizowanej z okazji Dnia Wojska Polskiego w dniu 15 sierpnia 2024 roku w Muzeum Wojska Polskiego.

Cytadela Warszawska – Plac Gwardii Pieszej Koronnej
Dymińska 13
01-519 Warszawa


Opublikowano

w

,

przez

Tagi: