Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego „Hardun”, opracowany przez firmę Rosomak S.A., to nowoczesny pojazd ratowniczo-ewakuacyjny o imponujących możliwościach. Opierając się na podwoziu ciężarówki Scania R460 i wyposażony w układ napędowy 8×8, „Hardun” zaprojektowano z myślą o zabezpieczeniu technicznym jednostek operujących pojazdami kołowymi, takimi jak transportery opancerzone Rosomak i inne pojazdy o podobnej konstrukcji.
Pojazd przeznaczony jest do holowania i ewakuacji uszkodzonych pojazdów wojskowych, przyczep oraz naczep o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 26 ton. Jego specjalistyczna zabudowa umożliwia realizację działań ratowniczo-ewakuacyjnych w każdych warunkach – zarówno w dzień, jak i w nocy. Wśród kluczowych elementów wyposażenia „Harduna” znajdują się:
- Urządzenie podnosząco-holownicze z napędem hydraulicznym, które pozwala na unoszenie i mocowanie holowanych pojazdów.
- System centralnego pompowania kół, umożliwiający dostosowanie ciśnienia do różnych nawierzchni.
- Żuraw hydrauliczny o wysięgu maksymalnym 10,25 m, minimalnym 1,7 m i udźwigu do 16 ton na minimalnym wysięgu oraz 3,9 t na maksymalnym wysięgu, co pozwala na realizację skomplikowanych operacji.
- Lemiesz hydrauliczny, służący do torowania drogi w warunkach bojowych oraz stabilizacji pojazdu podczas pracy żurawia.
- Wyciągarka główna o sile 240 kN, zdolna do pracy zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu, umożliwiająca ewakuację uszkodzonych jednostek i samoewakuację.
- Wyciągarka pomocnicza do wsparcia dodatkowych działań ratowniczych.
- Wyposażenie ratownicze, przystosowane do różnorodnych akcji technicznych, w tym usuwania skutków zdarzeń drogowych.
Kabina pojazdu, zdolna pomieścić cztery osoby, zapewnia wysoki poziom ochrony załogi. Zgodnie z normą STANAG 4569 oferuje ochronę balistyczną na poziomie 2 (STANAG 4569A) oraz ochronę przeciwminową na poziomie 2B (STANAG 4569B), co czyni „Harduna” niezawodnym w warunkach bojowych.
Dzięki zaawansowanemu układowi napędowemu 8×8 oraz specjalistycznym komponentom, „Hardun” sprawdza się w różnorodnych zadaniach – od ewakuacji ciężkich pojazdów po realizację akcji ratowniczych w trudnym terenie. Jego możliwości sprawiają, że jest niezastąpionym narzędziem wsparcia logistycznego i technicznego w nowoczesnych operacjach wojskowych.
Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?
Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
- Długość – 11,8 m
- Szerokość – 2,6 m
- Wysokość – 3,4 m
- DMC – 36,0 t
- Moc silnika – 490 KM
- Prędkość maksymalna – 90 km/h
- Zasięg operacyjny – 448-655 km
- Maksymalny wysięg żurawia – 10,25 m
- Udźwig na maksymalnym wysięgu – 3,9 t
- Udźwig maksymalny – 16 t
- Załoga – 4 osoby
Zobacz także
Szybowiec PW-5 „Smyk”
Citroen 2CV – „Żandarm na emeryturze”
Lokomotywa Newag Griffin
Volkswagen T1 Westfalia
Mercedes AMG GT-R Black Series
Ten pojazd można było zobaczyć podczas wystawy zorganizowanej z okazji Dnia Wojska Polskiego w dniu 15 sierpnia 2024 roku w Muzeum Wojska Polskiego.
Cytadela Warszawska – Plac Gwardii Pieszej Koronnej
Dymińska 13
01-519 Warszawa