Łunochod w akcji

Rating: 5 out of 10.

Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa w Warszawie można było zobaczyć w akcji ciekawą maszynę – układarkę betonu Gomaco COMMANDER III. To dość zaawansowany sprzęt, który służy do układania betonowej nawierzchni i sprawdza się zwłaszcza tam, gdzie liczy się precyzja – na przykład przy budowie torowisk tramwajowych. W przypadku tej inwestycji układał beton pod przyszłe tory, tworząc solidną i równą podstawę pod szyny.

Maszyna działa w taki sposób, że wylewa i formuje beton bez potrzeby wcześniejszego ustawiania tradycyjnych szalunków – robi to wszystko „z biegu”, przesuwając się powoli po wyznaczonej trasie. Dzięki temu prace mogą iść szybciej i sprawniej. To szczególnie ważne na placu budowy w mieście, gdzie czas ma duże znaczenie, a każdy dzień opóźnienia potrafi skomplikować sytuację.

COMMANDER III potrafi poruszać się bardzo precyzyjnie, bo korzysta z różnych systemów pomiarowych – na przykład laserów czy GPS-u – które pilnują, żeby wszystko było równo i zgodnie z planem. Mimo że to dość duża maszyna, dobrze radzi sobie nawet tam, gdzie miejsca nie ma zbyt wiele, co w Warszawie jest raczej normą. Można ją było zobaczyć przy pracy w różnych miejscach wzdłuż nowej linii tramwajowej.

Prace z wykorzystaniem COMMANDER III wymagały ścisłej współpracy operatorów maszyny z ekipami przygotowującymi podłoże oraz dbającymi o odpowiednie zagęszczenie i utwardzenie betonu. Dzięki nowoczesnym systemom sterowania układarka mogła precyzyjnie dostosowywać się do projektowanej geometrii trasy, uwzględniając łuki, pochylenia i inne elementy infrastruktury.

Dzięki tej maszynie udało się osiągnąć wysoką jakość nawierzchni, co przełoży się na trwałość i bezpieczeństwo linii tramwajowej.




Opublikowano

w

przez

Tagi: