Samolot wielozadaniowy AN-2

Rating: 5 out of 10.

Antonow AN-2, znany również pod potoczną nazwą „Antek”, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i wszechstronnych samolotów w historii lotnictwa. Zaprojektowany w Związku Radzieckim przez biuro konstrukcyjne Olega Antonowa, był odpowiedzią na potrzebę stworzenia wielozadaniowego samolotu o wyjątkowych możliwościach krótkiego startu i lądowania. Chociaż jego pierwotne przeznaczenie obejmowało prace rolnicze i transport, szybko okazało się, że AN-2 sprawdza się w znacznie szerszym zakresie zastosowań.

Produkcja AN-2 rozpoczęła się w 1947 roku w Związku Radzieckim, jednak jego produkcję kontynuowano także w innych krajach, w tym w Polsce. W Polsce montaż samolotu AN-2 ruszył w 1960 roku w zakładach WSK PZL-Mielec. Było to jedno z najważniejszych centrów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej, a produkcja „Antka” w Mielcu trwała aż do 1996 roku. Polska była największym producentem AN-2 poza ZSRR, a samoloty z Mielca były eksportowane do ponad 20 krajów.

Jednym z najbardziej niezwykłych aspektów An-2 jest jego konstrukcja. Ten dwupłatowy samolot, wyposażony w silnik tłokowy ASz-62IR o mocy 1000 KM, wyróżnia się zdolnością operowania z nieutwardzonych pasów startowych. Dzięki temu był idealny do działań w trudno dostępnych rejonach, takich jak górzyste tereny, lasy czy stepy. Co więcej, AN-2 potrafi latać z bardzo niskimi prędkościami, co umożliwia precyzyjne wykonywanie misji takich jak opryski rolnicze czy zrzut ładunków. W pewnych warunkach, przy odpowiednim wietrze, samolot ten był w stanie niemal zawisnąć w powietrzu, co jest rzadkością w przypadku tego rodzaju samolotów.

Wszechstronność AN-2 sprawiła, że znalazł on zastosowanie w wielu różnych dziedzinach. Był wykorzystywany jako samolot pasażerski, transportowy, ratunkowy, szkoleniowy, a także w działaniach wojskowych. W rolnictwie używano go do oprysków i siewu, natomiast w lotnictwie cywilnym przewoził pasażerów i ładunki na krótkich dystansach. Jego solidna konstrukcja i łatwość w obsłudze technicznej czyniły go ulubieńcem pilotów, zwłaszcza w trudnych warunkach terenowych.

Choć AN-2 jest uważany za konstrukcję przestarzałą, to wiele egzemplarzy tego samolotu wciąż lata, a niektóre z nich zostały zmodernizowane. W Polsce nadal można zobaczyć „Antki” na niebie, zwłaszcza podczas pokazów lotniczych czy w działalności aeroklubów. W ostatnich latach pojawiły się nawet projekty wprowadzenia nowoczesnych wersji tego samolotu, co dowodzi, że jego potencjał wciąż jest doceniany.

Antonow AN-2 jest ikoną lotnictwa i doskonałym przykładem na to, jak prostota i niezawodność mogą zapewnić maszynie długowieczność. Jego historia, związana z Polską i Mielcem, stanowi ważny element dziedzictwa przemysłu lotniczego w naszym kraju.

Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?

Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.


Zobacz także

Samolot wojskowy MIG-29
Glock 17
Hennessey Venom F5
Citroën DS – „Fantomas powraca”
Honda Clarity FCV
Podstawowe dane techniczne

Konstrukcja – duralowa, półskorupowa
Napęd – silnik tłokowy ASz-62 IR
Moc silnika – 736 kW (1000 KM)
Śmigło – AW-2 czteropłatowe, metalowe

Wymiary i masy

  • Rozpiętość – 18,18 m
  • Długość – 12,40 m
  • Wysokość – 4,10 m
  • Masa własna – 3450 kg
  • Masa użyteczna – 2050 kg
  • Masa startowa – 5500 kg
  • Zapas paliwa – 1200 l

Osiągi

  • Prędkość maksymalna – 258 km/h
  • Prędkość minimalna – 90 km/h
  • Prędkość przelotowa – 185 km/h
  • Prędkość wznoszenia – 3,5 m/s
  • Pułap – 4400 m
  • Zasięg – 900 km
  • Rozbieg – 170 m
  • Dobieg – 215 m

Samolot można zobaczyć na ekspozycji zewnętrznej, która ma miejsce w Chełmie na terenie Państwowej Akademii Nauk Stosowanych przy ul. Pocztowej 54.


Opublikowano

w

,

przez

Tagi: