Rosomak S.A. to nowoczesne przedsiębiorstwo z siedzibą w Siemianowicach Śląskich, specjalizujące się w produkcji i modernizacji transporterów opancerzonych. Firma, będąca częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ma bogatą historię sięgającą 1952 roku, kiedy to funkcjonowała jako Wojskowe Zakłady Mechaniczne, zajmując się remontami pojazdów wojskowych. Przełomowym momentem w jej działalności było zwycięstwo w przetargu na dostawę kołowych transporterów opancerzonych Rosomak dla polskich sił zbrojnych. W 2014 roku przedsiębiorstwo przyjęło obecną nazwę, podkreślając swój strategiczny wkład w rozwój polskiej obronności. Obecnie firma pracuje nad kolejną generacją pojazdów kontynuując swoją misję w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań zbrojeniowych.
Sztandarowym produktem przedsiębiorstwa Rosomak S.A. jest Kołowy Transporter Opancerzony (KTO) „Rosomak”. Jest to wielozadaniowy pojazd opancerzony z napędem 8×8, wykorzystywany przez Siły Zbrojne RP. Rosomak wyróżnia się wysoką mobilnością, wszechstronnością oraz zdolnością do działania w różnych warunkach terenowych i klimatycznych. Produkowany w licznych wersjach, w tym bojowej, rozpoznawczej, dowódczej, inżynieryjnej, a także jako Wóz Ewakuacji Medycznej (WEM).
WEM „Rosomak” bazuje na podwoziu Kołowego Transportera Opancerzonego 8×8 „Rosomak”. KTO został przekształcony w zaawansowany ambulans, dostosowany do specyficznych potrzeb na polu walki. Pojazd ten umożliwia nie tylko ewakuację najciężej rannych do stref, w których możliwe jest ich dalsze przetransportowanie helikopterami ratunkowymi, ale również zapewnia udzielanie pierwszej pomocy na pierwszej linii walk, w tym resuscytacji i stabilizacji podstawowych funkcji życiowych.
Charakterystyczną cechą tego wariantu jest podwyższona nadbudówka w tylnej części kadłuba, która zwiększa wysokość wnętrza do 190 cm, co pozwala na wygodną pracę personelu medycznego. Wóz przewozi do trzech rannych w pozycji leżącej oraz czterech, lżej rannych siedzących, a jego załogę stanowią kierowca-mechanik oraz dwóch ratowników medycznych. Wyposażenie pojazdu obejmuje systemy wspomagające ewakuację, takie jak: system obserwacji i poszukiwania rannych POZOR, automatyczny system załadunku noszy, system GPS oraz specjalistyczny sprzęt medyczny.
Pierwsze egzemplarze pojazdu dostarczono w 2008 roku, a ich konstrukcja ewoluowała w kolejnych latach. Wersje z 2009 roku zostały udoskonalone przez usunięcie centralnej płyty stropu, co zwiększyło przestrzeń wewnątrz, oraz zastosowanie nowej, bardziej funkcjonalnej nadbudówki. Wóz zapewnia skuteczne zbieranie rannych z pola walki oraz ich transport w komfortowych warunkach, dzięki systemom klimatyzacji i ogrzewania. Jednocześnie opancerzenie pojazdu gwarantuje ochronę personelu oraz rannych, nawet w rejonach wysokiego zagrożenia. Dzięki zaawansowanemu wyposażeniu i zdolnościom transportowym WEM stanowi niezastąpiony element systemu ratownictwa medycznego na współczesnym polu walki.
Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?
Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
- Długość – 7,8 m
- Szerokość – 2,8 m
- Wysokość – 3,3 m
- Masa – 22,5 t
- Moc silnika – 490 KM
- Prędkość maksymalna – 100 km/h
- Prędkość pływania – 10 km/h
- Zasięg operacyjny – 500-700 km
- Zdolność pokonywania wzniesień – 60%
- Przechył boczny – 35%
- Głębokość brodzenia – 1,5 m
- Pokonywanie przeszkód pionowych – 0,5 m
- Pokonywanie rowów – 2,1 m
- Załoga – 3 osoby
- Rannych – 7 osób
Zobacz także
Armatohaubica „Krab”
UTV Polaris XP4 RZR 1000
Jaguar E-Type – „Mały Pływak”
Morgan 3 Wheeler
Fiat 500 Topolino
Ten pojazd można było zobaczyć podczas wystawy zorganizowanej z okazji Dnia Wojska Polskiego w dniu 15 sierpnia 2024 roku w Muzeum Wojska Polskiego.
Cytadela Warszawska – Plac Gwardii Pieszej Koronnej
Dymińska 13
01-519 Warszawa