Blacha falista na kołach – Citroën H

Rating: 5 out of 10.

Citroën H, znany też jako Type H albo HY – to klasyka wśród dostawczaków. Od 1947 aż do 1981 roku Francuzi wyprodukowali go prawie pół miliona egzemplarzy – dokładnie 473 289 – i choć konstrukcja była prosta, to właśnie dzięki temu ten van stał się tak popularny w powojennej Francji.

Na pierwszy rzut oka od razu rzuca się w oczy karoseria z blachy falistej. Te przetłoczenia nie są wyłącznie kaprysem, tylko konstrukcyjnym sprytem – wzmacniają nadwozie bez zwiększania masy pojazdu, co świetnie uzupełniało jednolitą, bezramową konstrukcję nadwozia (monocoque). Do tego przedni napęd, zawieszenie z poprzecznymi wahaczami z przodu, sprężynami skrętnymi i kierownica z przekładnią zębatą – w czasach, gdy dostawczaki miały zwykle ramy i tylny napęd, Citroën H wyglądał jak model przyszłości.

Silnik to praktycznie jednostka z Citroena Traction Avant – 1,9‑litrowa benzynowa, dodano później diesle Perkins i Indenor dla lepszej ekonomii. Mało szybki (maksymalnie wyciągał okolicach 78–95 km/h), ale do przewożenia sprzętu, towaru i obsługi targów był niezastąpiony.

Wszystko to sprawiło, że H‑van stał się magazynem na kołach – od ambulansów, strażaków, policyjnych radiowozów po foodtrucki, mobilne kawiarnie, cyrkowe przyczepy – wyobraźnia karosierów nie miała granic.

Mimo swojego wieku miał parę sprytnych rozwiązań: próg załadunkowy na wysokości ok. 35 cm, możliwość wejścia do środka bez schylania dzięki 2,3 m wysokości, trzyczęściowe tylne drzwi i przesuwane boczne – ergonomia na miarę lat 40‑tych XX wieku.

Design? Warto docenić bogaty minimalizm – projekt Flaminio Bertoniego, prosty i praktyczny, a jednak z charakterem. Niby lata 50., a wygląda jak retro z Ghostbusters – tylko że to oryginał.

Dziś Citroën H‑van to obiekt pożądania restauratorów, hipsterów i organizatorów eventów, którzy przerabiają go na foodtrucki albo kampery z duszą. Nawet włoskie studio Caselani stworzyło stylizowany kit na nowych Jumperach i Relayach – żeby można było jeździć autem ze starym wyglądem, ale nowoczesnymi rozwiązaniami wewnątrz.

Źródło: Youtube

Podsumowując: Citroën H to majstersztyk o prostej, praktycznej konstrukcji – van, który na początku miał być tani, wytrzymały i użyteczny, a skończył jako symbol ulicznych targów, kawiarni na kółkach i historii europejskiej motoryzacji.

Postaw kawę za:

small coffee icon 5 zł medium coffee icon 10 zł large coffee icon 15 zł

Opublikowano

w

, ,

przez

Tagi: