Ferrari 296 GTB to przełomowy model w historii włoskiej marki, łączący tradycję z nowoczesnością. To pierwsza drogowa Ferrari z silnikiem V6 od czasów modeli Dino, jednak w odróżnieniu od nich, 296 GTB oferuje zaawansowany układ hybrydowy typu plug-in. Pod maską znajduje się 3,0-litrowy silnik V6 o kącie rozwarcia cylindrów 120°, wspomagany przez silnik elektryczny, co łącznie daje imponującą moc do 830 KM. Dzięki temu samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna przekracza 330 km/h.
Design 296 GTB to połączenie nowoczesności i klasycznych linii Ferrari. Kompaktowa sylwetka, krótszy rozstaw osi oraz charakterystyczne przetłoczenia nadają mu dynamiczny wygląd. Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o kierowcy, oferując pełni cyfrowy kokpit z interfejsem znanym z modelu SF90 Stradale, ale w bardziej eleganckim wydaniu.
Pod względem aerodynamiki, 296 GTB wprowadza innowacyjne rozwiązania, takie jak aktywny spoiler inspirowany modelem LaFerrari, który zwiększa docisk tylnej osi o 100 kg przy prędkości 250 km/h w konfiguracji z pakietem Assetto Fiorano. Dodatkowo, zastosowano tzw. „tea-tray” z przodu pojazdu, który poprawia przepływ powietrza pod samochodem, zwiększając efektywność aerodynamiczną.
System hybrydowy pozwala na jazdę w trybie elektrycznym na dystansie do 25 km, co jest przydatne w strefach niskiej emisji. Tryb eDrive umożliwia poruszanie się z prędkością do 135 km/h bez uruchamiania silnika spalinowego. W trybie hybrydowym, silnik spalinowy wspomaga elektryczny tylko wtedy, gdy potrzebna jest większa moc.
Wersja Assetto Fiorano oferuje dodatkowe ulepszenia, takie jak zawieszenie oparte na technologii GT, elementy nadwozia z włókna węglowego oraz poliwęglanową szybę tylną, co redukuje masę pojazdu i poprawia jego osiągi na torze.
Ferrari 296 GTB to nie tylko pokaz technologii, ale także samochód, który dostarcza niesamowitych wrażeń z jazdy. Opinie kierowców podkreślają jego zwinność, precyzyjne prowadzenie oraz wyjątkowe brzmienie silnika, które przypomina dźwięk V12 dzięki symetrycznemu układowi zapłonu i specjalnie dostrojonemu układowi wydechowemu.
Podstawowe dane techniczne
Wymiary
- Długość (mm) – 4565
- Szerokość (mm) – 1958
- Wysokość (mm) – 1187
- Rozstaw osi (mm) – 2600
Masa
- Masa własna (kg) – 1490
Silnik
- Pojemność silnika (ccm) – 2992
- Moc maksymalna (KM) – 663
- Moc silnika elektrycznego (KM) – 167
- Maksymalny moment obrotowy (Nm) – 740
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 330
- Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h (s) – 2,9
Wartość
Ok. 1 600 000 zł

Samochód można było zobaczyć na wystawie odbywającej się po raz drugi w Warszawie „Ikony Motoryzacji”, na PGE Stadionie Narodowym. Od 6 stycznia do 19 marca 2023 można było podziwiać perełki motoryzacji, które są ważne w rozwoju motoryzacji, w większości rzadko widywane i trudno dostępne. Kolekcja ta jest warta przeszło 70 milionów złotych i zawiera takie modele jak Ferrari, Lamborghini, Porsche, Maserati, Bentley, jak również Aston Martin. Największymi gwiazdami wystawy są między innymi McLaren P1, Ferrari SF90, Ford GT. W sumie wystawa liczy 70 samochodów i 15 motocykli. To wydarzenie jest nie tylko dla miłośników motoryzacji, ale dla każdego, kto ceni sobie piękno i technologię.