Fiat 508 Sport

Rating: 6 out of 10.

Fiat 508 Sport to jeden z tych samochodów, które w latach 30. XX wieku potrafiły połączyć codzienną użyteczność z odrobiną sportowego zacięcia. Bazował on na standardowym modelu Fiat 508, znanym również jako Balilla, który był jednym z najpopularniejszych aut w Europie w tamtym okresie. Samochód ten został zaprojektowany jako tani i ekonomiczny środek transportu dla mas, ale wersja Sport pokazała, że nawet taki auto może być pełne charakteru.

Standardowy Fiat 508 debiutował w 1932 roku i szybko zdobył uznanie dzięki swojej niezawodności i przystępnej cenie. Był napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności 995 cm³, który w podstawowej wersji dawał około 20 KM. Wersja Sport, wprowadzona w 1933 roku, otrzymała mocniejszą jednostkę – ten sam silnik, ale z lepszymi gaźnikami i wyższym stopniem sprężania, co pozwalało osiągnąć nawet 30 KM. Dzięki temu auto było szybsze i bardziej dynamiczne, a przy tym zachowało swoją zwinną, kompaktową konstrukcję.

Karoseria Fiata 508 Sport wyróżniała się bardziej aerodynamicznym kształtem pozbawionego dachu nadwozia. Samochód cieszył się popularnością nie tylko wśród klientów indywidualnych, ale także wśród kierowców rajdowych, którzy chętnie wykorzystywali go w zawodach.

Co ciekawe, Fiat 508 (w tym wersja Sport) był produkowany nie tylko we Włoszech, ale również w Polsce, na ul. Terespolskiej 34/36 (obecnie ul. Chodakowska) na Pradze Południe w Warszawie, na podstawie umowy licencyjnej z FIAT-em z 1931 roku, w Państwowych Zakładach Inżynierii. Początkowo rozpoczęto montaż, a potem produkcję Fiata 508 Balilla – jednego z najpopularniejszych samochodów osobowych na polskich drogach lat 30.

Źródło: Youtube

Samochód składano z włoskich części, ale z czasem coraz więcej elementów wytwarzano w Polsce – do 1938 aż 95% części było produkowanych lokalnie. Zmodernizowane wersje auta – z mocniejszym silnikiem, czterobiegową skrzynią i wzmocnioną konstrukcją – przystosowano specjalnie do polskich, często fatalnych dróg. W latach 1934–35 produkowano też przejściowy model oznaczony jako 508 II. Dziś przetrwały tylko nieliczne egzemplarze, głównie w muzeach i prywatnych kolekcjach.


Samochód można zobaczyć na wystawie w Prywatnym Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach, które powstało w 1995 roku. Właścicielami muzeum są Joanna i Zbigniew Mikiciukowie, rodzice dziennikarza motoryzacyjnego Patryka Mikiciuka. W muzeum można zobaczyć około 300 zabytkowych pojazdów, a także mnóstwo rekwizytów oraz eksponatów związanych z lotnictwem i militariami.



Opublikowano

w

,

przez

Tagi: