Pojazd Wojsk Aeromobilnych Wysokiej Mobilności Kafar Aero KHZJ7A, znany również jako PWA Aero, to polska konstrukcja opracowana z myślą o wsparciu pododdziałów wojsk powietrznodesantowych. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie mobilności i wsparcia logistycznego dla żołnierzy bezpośrednio po desantowaniu. Pojazd został zaprojektowany tak, aby można go było zrzucać na spadochronie z pokładu samolotu transportowego, co umożliwia szybkie rozmieszczenie sił na polu walki.
PWA Aero bazuje na zmodernizowanym podwoziu Toyoty Land Cruiser HZJ 71/74, co zapewnia niezawodność i dostępność części zamiennych. Pojazd napędzany jest przez sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 4,2 litra i mocy 131 KM, współpracujący z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Dzięki temu osiąga prędkość do 100 km/h na utwardzonych drogach. Jego masa własna wynosi 1800 kg, a dopuszczalna masa całkowita to 3500 kg, co pozwala na przewóz ładunku o masie do 1200 kg.
Konstrukcja pojazdu umożliwia przewóz różnorodnego uzbrojenia i wyposażenia, w tym lekkich systemów artyleryjskich, takich jak 98 mm moździerz M98 czy 23 mm zestaw przeciwlotniczy ZUR-23-2. PWA Aero może również holować specjalnie zaprojektowane przyczepy PS AERO TR oraz transportować rannych na noszach w roli pojazdu ewakuacji medycznej (CASEVAC). Dodatkowo, pojazd wyposażony jest w dwie elektryczne wyciągarki o uciągu 3,5 i 2 ton, co zwiększa jego wszechstronność w terenie.
PWA Aero stanowi nowoczesne rozwiązanie dla wojsk aeromobilnych, łącząc mobilność, wszechstronność i zdolność do szybkiego rozmieszczenia na polu walki. Jego konstrukcja i wyposażenie odpowiadają na potrzeby współczesnych operacji wojskowych, zapewniając skuteczne wsparcie dla żołnierzy w różnorodnych warunkach terenowych i bojowych.
Produkcja PWA Aero rozpoczęła się w 2018 roku, a pierwsze egzemplarze trafiły do 16. Batalionu Powietrznodesantowego w Krakowie w grudniu 2019 roku. Pojazd jest produkowany przez konsorcjum polskich firm, w skład którego wchodzą KAFAR Bartłomiej Sztukiert (lider), HIBNERYT, Auto Podlasie oraz Auto Special. Do końca 2022 roku Wojsko Polskie odebrało łącznie 80 pojazdów oraz 120 przyczep, co znacząco wzmocniło mobilność i zdolności operacyjne jednostek powietrznodesantowych.
PWA Aero jest przystosowany do transportu lotniczego i desantowania z samolotów takich jak Lockheed C-130 Hercules oraz CASA C-295M. Jego kompaktowe wymiary (długość 3,6 m, szerokość 2,1 m, wysokość 2,3 m, która po złożeniu klatki bezpieczeństwa zmniejsza się do 1,35 m) oraz niska masa własna umożliwiają łatwe załadunek i zrzut z powietrza. Dodatkowo, pojazd wyposażony jest w systemy umożliwiające szybkie przygotowanie do działania po desantowaniu, co jest kluczowe w dynamicznych operacjach wojskowych.
Podstawowe dane taktyczno-techniczne
Wymiary i masy
- Długość – 3600 mm
- Szerokość – 2100 mm
- Wysokość całkowita- 2300 mm
- Wysokość minimalna – 1500 mm
- Rozstaw osi – 2310 mm
- Wymiary przestrzeni ładunkowej – 1400 x 1920 mm
- Masa własna – 2240 kg
- Ładowność – 1200 kg
- Pojemność zbiornika paliwa – 80l
Osiągi
- Prędkość maksymalna – 130 km/h
- Prędkość bezpieczna – 80 km/h
- Prędkość w terenie – 30 km/h
- Zasięg na szosie / w terenie – 500 / 300 km
Silnik
- Liczba cylindrów – R6
- Pojemność silnika – 4162 ccm
- Moc maksymalna – 96 kW / 3800 rpm
- Maksymalny moment obrotowy – 280 Nm / 2200 rpm
- Rodzaj paliwa – ON lub F-34
Pozostałe dane
- Głębokość brodzenia – 1,5 m
- Zasięg operacyjny – 800 km
- Załoga – 3 osoby
- Liczba żolnieży desantu – 6 – 8 osób
- Napęd – 4×4
- Zawieszenie niezależne
- Hamulce hydrauliczne z ABS

Ten pojazd można było zobaczyć podczas wystawy zorganizowanej z okazji Dnia Wojska Polskiego w dniu 15 sierpnia 2024 roku w Muzeum Wojska Polskiego.
Cytadela Warszawska – Plac Gwardii Pieszej Koronnej
Dymińska 13
01-519 Warszawa