Pendolino, znane w Polsce jako pociągi Express InterCity Premium (EIP), to nowoczesne składy dużych prędkości obsługiwane przez PKP Intercity. Wprowadzenie ich do eksploatacji 14 grudnia 2014 roku stanowiło przełom w krajowym transporcie kolejowym, oferując pasażerom szybkie i komfortowe połączenia między największymi miastami.
Historia Pendolino w Polsce sięga lat 90., kiedy to rozpoczęto modernizację Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) z myślą o wprowadzeniu szybkich pociągów. W 1998 roku PKP wybrały ofertę firmy Fiat Ferroviaria, proponującej pociągi Pendolino. Jednak dopiero w maju 2011 roku podpisano kontrakt z firmą Alstom na dostawę 20 składów ED250 New Pendolino, o wartości 665 milionów euro. Umowa obejmowała również budowę zaplecza technicznego i serwisowanie pociągów przez 17 lat.
Pociągi ED250 składają się z siedmiu wagonów i mogą pomieścić 402 pasażerów. Oferują klimatyzację, strefę barową, możliwość przewozu rowerów oraz bezpłatne Wi-Fi. W I klasie dostępnych jest 45 miejsc, zapewniających większy komfort podróży, w tym regulowane fotele i indywidualne oświetlenie.
Pendolino obsługuje kluczowe trasy w Polsce, łącząc Warszawę z Gdynią, Krakowem, Katowicami, Wrocławiem, Rzeszowem, Bielskiem-Białą, Kołobrzegiem, Jelenią Górą i Szczecinem. Dzięki tym połączeniom czas podróży między stolicą a innymi dużymi miastami został znacznie skrócony.
Od momentu wprowadzenia do eksploatacji, Pendolino cieszy się dużą popularnością wśród pasażerów. W pierwszym roku przewiozły one 3,56 miliona osób, a do czerwca 2016 roku pokonały łącznie 10 milionów kilometrów.
Wprowadzenie Pendolino było także impulsem do modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce. Choć pociągi te są przystosowane do prędkości 250 km/h, obecnie osiągają maksymalnie 200 km/h, co i tak stanowi znaczący postęp w porównaniu do wcześniejszych standardów.
Wprowadzenie Pendolino w Polsce wiązało się z kontrowersjami, głównie z powodu wysokich kosztów zakupu i modernizacji infrastruktury. Krytycy wskazywali, że inwestycja nie przyniosła rewolucyjnych zmian w polskiej kolei, ponieważ pociągi nie mogły osiągać maksymalnej prędkości na większości tras.
Podsumowując można powiedzieć że, Pendolino zrewolucjonizowało polski transport kolejowy, oferując szybkie, komfortowe i nowoczesne połączenia między największymi miastami. Ich wprowadzenie przyczyniło się do zwiększenia konkurencyjności kolei względem innych środków transportu oraz poprawy jakości usług dla pasażerów.
Dane techniczne Pendolino (ED250) w Polsce
Producent: Alstom (Włochy, zakład Savigliano)
Liczba zakupionych jednostek: 20
Oznaczenie serii: ED250
Nazwa handlowa: Express InterCity Premium (EIP)
Eksploatowane przez: PKP Intercity
Parametry konstrukcyjne
Liczba wagonów w składzie: 7
Długość całkowita składu: 187,4 m
Szerokość: 2,83 m
Wysokość: 4,3 m
Masa składu: ok. 395 ton
Liczba miejsc siedzących: 402
I klasa: 45 miejsc
II klasa: 345 miejsc
Miejsca w strefie barowej: 12
Napęd i osiągi
Liczba silników trakcyjnych: 12
Łączna moc silników: 6 000 kW
Maksymalna prędkość konstrukcyjna: 250 km/h
Maksymalna prędkość eksploatacyjna w Polsce: 200 km/h (obecnie)
Przyspieszenie: ok. 0,7 m/s²
System zasilania:
3 kV DC (stosowany w Polsce)
Pociąg jest wielosystemowy, ale wykorzystywany tylko w systemie 3 kV
Wyposażenie i udogodnienia
Klimatyzacja
Gniazdka elektryczne przy każdym miejscu
Wi-Fi (bezpłatne)
System informacji pasażerskiej
Monitoring
Miejsce na rowery i wózki dziecięce
Toalety przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami
Winda dla wózków inwalidzkich
Kabiny maszynisty z systemem ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem)
