Model FSO Warszawa 223 Pickup to użytkowa wersja samochodu Warszawa produkowana w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie w latach 1964–1973. Bazowała na „limuzynie” Warszawa 223, która była kolejnym etapem rozwoju całej rodziny modeli Warszawa.
Inicjatywa stworzenia wersji pick up rozpoczęła się w połowie lat pięćdziesiątych na prośbę polskich kolarzy, którzy potrzebowali lekkiego pojazdu dostawczego do transportu rowerów i części. Prototyp zaprezentowano w 1955 roku, a produkcję seryjną rozpoczęto w 1958 roku w ramach modeli „200P”, później „201P”, „202P”, aż do „223P” i „224P” w kolejnych latach. Pickup umożliwiał przewożenie dwóch osób i ładunku do 500 kg. Z czasem przeszedł te same modernizacje co wersje osobowe: m.in. silnik OHV, zmiany stylistyczne i mechaniczne.

Silnik w wersji Warszawa 223 był czterocylindrowy, OHV, o pojemności około 2,1 l, rozwijający około 69 KM (51 kW). Ciężka konstrukcja nadwozia prowadziła do wysokiego zużycia paliwa i dość słabej dynamiki. Maksymalna prędkość w modelu 223P wynosiła około 120 km/h, a w modelu 224P – około 105 km/h. Prędkość zalecana przy pełnym obciążeniu nie powinna przekraczać 70 km/h.

Charakterystycznym elementem była skrzynia ładunkowa z tylnym skośnie otwieranym burtą i bokami przykręcanymi na stałe. Podłoga przestrzeni ładunkowej była zrobiona z sosnowych desek i zabezpieczona brezentowym pokrowcem rozpiętym na stalowej ramie. Rocznie produkowano kilkaset egzemplarzy, a pickup sprzedawano głównie instytucjom państwowym i przedsiębiorstwom państwowym.
Model Warszawa 223 Pickup był produkowany równolegle z wersjami osobowymi aż do zakończenia całej gamy Warszawy w 1973 roku. Łącznie wszystkie wersje Warszawy – osobowe, kombi, van oraz pickup – osiągnęły łącznie około 254 471 samochodów wyprodukowanych przez FSO w latach 1951–1973.
Pickup wypadał solidnie w codziennym użytkowaniu: dzięki prostej konstrukcji silnika i podzespołów był łatwy w naprawie i stosunkowo niezawodny. Jednak niska moc i wysoki ciężar sprawiały, że nie był szybki ani ekonomiczny – typowe ograniczenia konstrukcji z epoki, adaptowanej do pojazdu użytkowego.
Mamy nadzieję, że artykuł okazał się dla Ciebie wartościowy i znalazłeś/-aś w nim coś przydatnego. Zajrzyj do nas ponownie – regularnie publikujemy nowe treści, które mogą Cię zainteresować. Jeśli chcesz pomóc nam rozwijać ten projekt, podziel się linkiem, wspomnij o nas znajomym albo po prostu wróć – każda forma wsparcia wiele dla nas znaczy.
