ZiL 157 w „07 zgłoś się”

Rating: 2 out of 10.

ZiŁ‑157 to radziecka ciężarówka o prostej, ale skutecznej konstrukcji – produkowana od 1958 do początku lat 90. w fabryce ZiŁ w Moskwie, a później w UAMZ, które wypuściło wersję 157KD do 1992 roku. Co ciekawe, produkcja trafiła m.in. do Chin, gdzie produkowano go jako „Jiefang CA-30”, a sprzedawano go także w krajach afrykańskich i bliskowschodnich Z zamontowanym benzynowym, rzędowym silnikiem o pojemności 5,55 l co najmniej 104 KM (a w wersji K nawet 109 KM), ten klasyczny „Crocodile” potrafił rozwijać maksymalnie ok. 65 km/h, zużywając w terenie ok. 42 l/100 km.

Wygląd ciężarówki ZIŁ-157 nie wskazywał, że samochód posiadał napęd 6×6 z mechanizmem centralnego dopompowywania opon (z kabiny można było zmniejszać i zwiększać ciśnienie powietrza), co znacząco zwiększało jego zdolności terenowych. Koło zapasowe schowano pod ramą, dzięki czemu skrócono nadwozie, poprawiono kąt zejścia – aż do 43 stopni. Co ciekawe, układ napędowy miał aż pięć wałów kardana – rozwiązanie, które choć drogie i skomplikowane, pozwalało jechać dalej nawet z uszkodzonym przegubem na przedniej osi.

Wersje 157K (od 1961) i 157KD (od 1978) to modernizacje ze wzmocnionym silnikiem, nową skrzynią biegów, lepszymi amortyzatorami i zwiększoną nośnością do 5 ton na drodze (i ok. 3 ton w terenie). Łącznie powstało niemal 800 tys. egzemplarzy – wykorzystywano je nie tylko w wojsku jako podwozia pod radarowe czy rakietowe zestawy – np. pojazdy transportowo-załadunkowe pod S‑75M „Wołchow”, ale także w gospodarce leśnej.

Nieliczne egzemplarze dziś można zobaczyć w muzeach, m.in. w Muzeum Techniki Wojskowej w Jaworznie – gdzie oceniany jest jako jedna z najładniejszych ciężarówek z epoki. Spotyka się go również w kolekcjach miłośników pojazdów militarnych, a w Internecie da się obejrzeć filmiki z pracy tych ciężarówek – nawet w wersjach ciągników siodłowych z napędem 10×10.

Co ciekawe, ZIŁ‑157 pojawił się także w popkulturze – występuje np. w kultowym polskim serialu kryminalnym „07 zgłoś się” w odcinku „Złocisty” (odc. 20), gdzie pojazd wykorzystywany jest w scenach pościgu za tytułowym czarnym charakterem.

Podsumowując, można powiedzieć, że ZiŁ‑157 to klasyk radzieckiej inżynierii: prosty, niezawodny, zaskakująco skuteczny w trudnych warunkach terenowych. Eksploatowany przede wszystkim w ZSRR i pozostałych krajach Bloku Wschodniego. Następcą tej ciężarówki została nowa wersja ZiŁ‑131 ZiŁ‑157 zostawił po sobie legendę „karabinu Kałasznikowa” wśród ciężarówek.



Opublikowano

w

,

przez

Tagi: