Trzecia generacja Audi Q5 zadebiutowała w 2024 roku. Model przeszedł ewolucyjne zmiany, opierając się na nowej modułowej platformie Premium Platform Combustion (PPC), zaprojektowanej specjalnie dla spalinowych samochodów Volkswagen Group z silnikami montowanymi wzdłużnie. Ta architektura pozwoliła na poprawę sztywności nadwozia, redukcję masy oraz lepsze osiągi.
Audi Q5 III jest częścią szerokiej modernizacji portfolio marki w 2024 roku, nawiązując stylistycznie do takich modeli jak A5 czy Q6 e-tron. SUV zyskał bardziej muskularne i ostrzejsze linie, z wysoko osadzonymi reflektorami, szerszym sześciokątnym wlotem powietrza oraz wyraźnie zarysowanymi nadkolami. Tylna część nadwozia została zwieńczona wąskimi lampami połączonymi świetlną listwą, która oferuje animacje dzięki 266 segmentom LED, co nadaje autu nowoczesny i technologiczny charakter.
Kabina pasażerska trzeciej generacji Q5 została zdominowana przez zakrzywioną taflę panelu przedniego / deski rozdzielczej, pod którą znalazły się trzy ekrany. Kierowcę obsługuje 11,9-calowy wyświetlacz cyfrowych wskaźników, a centralną część deski rozdzielczej zajmuje 14,5-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego. Dodatkowo przed pasażerem umieszczono 10,9-calowy ekran dotykowy, niewidoczny dla kierowcy dzięki specjalnemu kątowi nachylenia. Opcjonalnie auto można wyposażyć w system nagłośnieniowy Bang & Olufsen, wyświetlacz przezierny (HUD) oraz oświetlenie ambientowe, które podkreśla prestiżowy charakter wnętrza.
Nowe Audi Q5 III oferuje trzy jednostki napędowe:
- 2.0 TFSI (204 KM) – benzynowa,
- 2.0 TDI (204 KM) – wysokoprężna,
- 3.0 TFSI V6 (367 KM) – w sportowej wersji SQ5.
Standardowo samochód wyposażony jest w napęd na przednie koła, ale dostępna jest również opcja quattro z napędem na wszystkie koła. Wszystkie silniki spełniają normę Euro 7 i współpracują z automatyczną skrzynią biegów.
Podobnie jak poprzednik, trzecia generacja Audi Q5 jest produkowana w Meksyku, skąd trafia na rynki globalne. Zamówienia na nowy model rozpoczęły się we wrześniu 2024 roku, a pierwsze egzemplarze mają dotrzeć do klientów w pierwszym kwartale 2025 roku. Ceny w Polsce rozpoczynają się od 224 tys. zł za wersję 2.0 TFSI, 347 600 zł trzeba zapłacić za wersję 2.0 TDI i 368 200 zł za 3.0 TFSI
Nowe Audi Q5 III będzie konkurować z takimi modelami jak BMW X3, Mercedes GLC i Lexus NX, oferując połączenie sportowego designu, zaawansowanej technologii i komfortu jazdy – charakterystycznych cech dla tej niemieckiej marki.
Podstawowe dane techniczne
Wymiary
- Długość (mm) – 4717
- Szerokość (mm) – 1900
- Wysokość (mm) – 1647
- Rozstaw osi (mm) – 2820
Masa
- Masa własna (kg) – 1835
Silnik
- Pojemność silnika (ccm) – 1968
- Moc maksymalna (KM) – 204
- Maksymalny moment obrotowy (Nm) – 340
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 226
- Przyspieszenie od 0 do 100km/h (s) – 8,6
Zobacz także
Jelcz 315 – „Droga”
Lokomotywa ŁKZ TE33AC
Samolot wojskowy Su-22M4
Alfa Romeo 4C Spider
Audi A2
