Porsche 911 S Targa – „Motylem jestem, czyli romans 40-latka”

Rating: 6 out of 10.

Samochód Porsche 911 S Targa to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i kultowych modeli w historii motoryzacji. Ta wersja zbudowana została na podwoziu Porsche 911 i debiutowała w 1967 roku. Nazwa „Targa” pochodzi od wyścigu Targa Florio, rozgrywanego w pobliżu Palermo na Sycylii, a w kontekście tego modelu odnosi się do nadwozia, które ma zdejmowaną część sztywnego dachu.

Pierwszy Porsche 911 S Targa wyposażony był w silnik 2,0 litra o mocy 160 KM, który pozwalał na osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 220 km/h. W kolejnych latach model ten był udoskonalany, a silnik powiększono do 2,4 litra, co pozwoliło na osiągnięcie mocy 190 KM. Wersja z silnikiem 2,4 litra była produkowana do 1973 roku.

W 1974 roku Porsche przedstawiło nową generację modelu 911, która otrzymała mniej zaokrąglone kształty i bardziej kanciaste linie. Targa została wyposażona w dach, który składał się z aluminiowego stelaża i szyb bocznych, co umożliwiało jazdę z otwartym dachem, ale również zapewniało bezpieczeństwo w razie wypadku.

Kadr z filmu z 1976 r. w reż. Jerzego Gruzy „Motylem jestem, czyli romans 40-latka”

W 1976 roku Porsche wprowadziło wersję 911 S Targa, która była wyposażona w silnik o pojemności 2,7 litra i mocy 165 KM. Model ten charakteryzował się także szerszymi nadkolami, co umożliwiało montaż szerszych opon. W 1983 roku Porsche wprowadziło kolejną wersję Targa, która otrzymała silnik o pojemności 3,2 litra i mocy 231 KM.

W 1989 roku Porsche zaprezentowało nową generację modelu 911, która otrzymała kod fabryczny 964. Wersja Targa została wyposażona w szklany dach, który umożliwiał jazdę z zamkniętym dachem, ale także zapewniał lepszą izolację akustyczną i termiczną. Wersja Targa była dostępna w dwóch wersjach silnikowych: 3,6 litra i mocy 250 KM oraz 3,8 litra i mocy 285 KM.

W 1993 roku Porsche zaprezentowało kolejną generację modelu 911, która otrzymała kod fabryczny 993. Wersja Targa została wyposażona w szklany dach, który był już w pełni automatyczny i mógł być otwierany i zamykany za pomocą przycisku. Wersja Targa była dostępna w dwóch wersjach silnikowych: 3,6 litra i mocy 272 KM oraz 3,8 litra i mocy 300 KM. Wersja Targa była także wyposażona w system napędu na cztery koła.

W 2011 roku Porsche przedstawiło kolejną generację modelu 911, która otrzymała kod fabryczny 991. Wersja Targa powróciła do klasycznego rozwiązania z rozkładanym dachem, który składał się z aluminiowego stelaża i tkaniny, przypominając pierwowzór z lat 60. i 70. XX wieku. Wersja Targa była dostępna w dwóch wersjach silnikowych: 3,4 litra i mocy 350 KM oraz 3,8 litra i mocy 400 KM.

Fragment filmu z 1976 r. w reż. Jerzego Gruzy „Motylem jestem, czyli romans 40-latka”

Film „Motylem jestem, czyli romans czterdziestolatka” z 1976 roku w reżyserii Jerzego Gruzy, to kultowa polska komedia romantyczna, która zdobyła dużą popularność wśród widzów. Głównymi bohaterami są Stefan Karwowski (Andrzej Kopiczyński), czterdziestoletni mężczyzna, budowniczy Dworca Centralnego w Warszawie, który po sukcesie w teleturnieju „Człowiek Miesiąca” zakochuje się w artystce estradowej Irenie Orskiej (Irena Jarocka) i stara się zdobyć jej serce. Film porusza wiele tematów, a powstał po sukcesie serialu telewizyjnego „Czterdziestolatek” przedstawiającym perypetie inżyniera Karwowskiego, wzorowego budowniczego PRL-u epoki Gierka. „Motylem jestem” uchodzi za jedno z najważniejszych osiągnięć polskiej komedii lat 70. XX wieku i jest do dziś ciepło wspominany przez widzów. A, w filmie tym można zobaczyć samochód Porsche 911 S Targa z 1971 roku.

Obecnie Porsche 911 S Targa jest jednym z najbardziej pożądanych samochodów na świecie, łącząc w sobie niepowtarzalny styl, doskonałe osiągi i wysoką jakość wykonania. Dla miłośników motoryzacji i fanów marki Porsche jest to nie tylko samochód, ale także ikona kultury i symbol wolności na drodze.




Opublikowano

w

,

przez

Tagi:

Komentarze

2 odpowiedzi na „Porsche 911 S Targa – „Motylem jestem, czyli romans 40-latka””

  1. […] Porsche 911 S Targa – „Motylem jestem, czyli romans 40-latka” […]

  2. […] Porsche 911 S Targa – „Motylem jestem, czyli romans 40-latka” […]

Pozostaw komentarz