Biuro Konstrukcyjne Suchoja było jednym z wiodących biur projektowych w radzieckim przemyśle lotniczym. Założone w 1939 roku przez P.O. Suchoja, biuro odgrywało kluczową rolę w rozwoju i produkcji zaawansowanych samolotów dla Sił Powietrznych ZSRR.
Suchoj skonstruował wiele znaczących samolotów, w tym myśliwców, bombowców i samolotów szturmowych. Jego projekt, Su-27, był jednym z najbardziej zaawansowanych myśliwców swojego czasu, zdolnym do wykonywania złożonych manewrów powietrznych. Suchoj specjalizował się również w projektowaniu samolotów wielozadaniowych, takich jak Su-30 i Su-34, które łączyły zdolności myśliwca z możliwościami szturmowymi.
Jedną z najpopularniejszych konstrukcji biura projektowego był samolot Su-22M4, który był rozwinięciem wcześniejszych wersji Su-22. Pierwszy lot Su-22M4 odbył się w 1966 roku, a samolot wszedł do służby w latach 70. Był to ulepszony model, zdolny do przenoszenia broni jądrowej, co czyniło go istotnym elementem strategicznej doktryny obronnej Związku Radzieckiego w okresie Zimnej Wojny. Su-22M4 charakteryzował się zdolnością do krótkich startów i lądowań, co zwiększało jego elastyczność operacyjną. Samolot ten był szeroko używany przez kraje Układu Warszawskiego i pozostawał aktywny w różnych konfliktach zbrojnych. Jego rola w świecie lotnictwa wojskowego podkreśla jego znaczenie jako wszechstronnego i efektywnego samolotu szturmowego.
Su-22M4 napędzany był silnikiem odrzutowym R-29B-300, umożliwiając osiąganie prędkości naddźwiękowej. Uzbrojenie obejmowało różnorodne rodzaje broni, takie jak rakiety powietrze-ziemia, bomby kierowane i niekierowane. Wersja M4 wprowadziła liczne ulepszenia w systemach awioniki, zdolności przenoszenia broni oraz operacjach w warunkach ograniczonej widoczności. Samolot był aktywnie wykorzystywany przez kraje Układu Warszawskiego, a także eksportowany do innych państw. Brał udział w różnych konfliktach zbrojnych, w tym wojnie radziecko-afgańskiej. Po rozpadzie Związku Radzieckiego, wiele Su-22 zostało zastąpionych bardziej zaawansowanymi platformami, a samolot ten stopniowo wycofywano z użytku.
Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?
Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.
Zobacz także
UTV Polaris XP4 RZR 1000
Ferrari SF90 Spider
Fiat Multipla
Alfa Romeo Giulia GTAm
Citroën DS – „Fantomas powraca”
Samolot można zobaczyć na ekspozycji na lotnisku Chełm-Depułtycze Królewskie w Depułtyczach Królewskich położonym w gminie Chełm, ok. 7 km od Chełma należącym do Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie.