Śmigłowiec Mi-2 to maszyna dwusilnikowa z charakterystyczną kabiną łączoną dla załogi i pasażerów. Napędzana dwoma silnikami turbowałowymi, wykorzystuje instalację hydrauliczną do sterowania, co stanowi duży postęp w porównaniu do poprzednich modeli z układami mechanicznymi. Dzięki różnym modernizacjom, model ten służył przez długie lata w różnych zastosowaniach, choć obecnie uznawany jest za przestarzały.
Prace konstrukcyjne nad śmigłowcem rozpoczęły się w latach 60. XX wieku w biurze konstrukcyjnym Michaiła Mila, radzieckiego konstruktora lotniczego. Planowano stworzenie nowego, lekkiego śmigłowca wielozadaniowego, który miał odgrywać istotną rolę w gospodarce narodowej ZSRR. Początkowo oznaczony jako W-2, później przyjął nazwę Mi-2 od inicjałów twórcy. Jego celem było zastąpienie modelu Mi-1.
W 1961 roku zatwierdzono makiety, a krótko potem rozpoczęto próby w locie. Różnorodne warianty, włączając wersje rolnicze i pasażerskie, były testowane na dwóch prototypach. Śmigłowiec został zaprezentowany publiczności i przedstawicielom władz ZSRR we wrześniu 1962 roku.
W Polsce natomiast, w zakładach WSK Świdnik, zakończono produkcję licencyjnego śmigłowca Mi-1 i podjęto starania w roku 1963 o licencję na nowy model Mi-2. Porozumienie między ZSRR a Polską z 1964 roku doprowadziło do rozpoczęcia produkcji Mi-2 w Polsce. Prace obejmowały dostosowanie dokumentacji, opracowanie procesów technologicznych oraz testy. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1966 roku i trwała do 1985 roku. Wyprodukowano około 5500 śmigłowców w różnych wersjach, z większością kierowaną na eksport, zwłaszcza do Związku Radzieckiego.
W trakcie produkcji w Polsce wprowadzano różne modyfikacje i ulepszenia modelu Mi-2, tworząc warianty takie jak wersja szkolna, a także dokonując głębszych modernizacji, np. Mi-2M, Mi-2 Plus i PZL Kania.
Mimo że w XXI wieku konstrukcja Mi-2 uważana jest za przestarzałą, rosyjskie i ukraińskie zakłady lotnicze podjęły próby modernizacji. Wprowadzono zmiany w silnikach i awionice, tworząc zmodernizowane wersje Mi-2A i Mi-2MSB2.
Mimo swojego wieku, śmigłowiec Mi-2 pozostawił trwałe ślady w historii lotnictwa, również polskiego.
Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?
Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.
Zobacz także
Samolot wojskowy MIG-29
Citroen 2CV – „Żandarm na emeryturze”
Mercedes AMG GT-R Black Series
Chrysler Crossfire
ID.Buzz Cargo
Samolot można zobaczyć na ekspozycji odbywającej się na lotnisku Chełm-Depułtycze Królewskie w Depułtyczach Królewskich położonym w gminie Chełm, ok. 7 km od Chełma należącym do Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie.