Citroen 2CV – „Żandarm na emeryturze”

Rating: 6 out of 10.

Citroën 2CV, znany również jako „Deux Chevaux”, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i ikonicznych samochodów w historii motoryzacji. Zapoczątkowany w 1948 roku, 2CV stał się symbolem prostoty, niezawodności i przystępności cenowej. Ten mały, ale niezwykle wszechstronny samochód zdobył sobie wierną rzeszę fanów na całym świecie i nadal pozostaje kultowym modelem.

Historia 2CV sięga lat 30. XX wieku, kiedy to Pierre-Jules Boulanger, ówczesny dyrektor generalny Citroëna, postawił przed swoim inżynierem, André Lefèbvre’em, zadanie stworzenia samochodu, który będzie w stanie przewieźć czwórkę dorosłych ludzi, razem z workiem ziemniaków o wadze 50 kg lub baranka. Wynikiem ich współpracy był Citroën 2CV, który zadebiutował na Paryskim Salonie Samochodowym w 1948 roku.

Pod względem designu, Citroën 2CV był niewątpliwie wyjątkowy. Zaprojektowany jako prosty i praktyczny pojazd, jego celem było spełnienie codziennych potrzeb przeciętnego mieszkańca Francji. Charakterystyczne rysy obejmują zaokrąglone kształty, wysokie nadwozie i proste linie. 2CV posiadał również szereg innowacyjnych rozwiązań, takich jak przednie zawieszenie z poprzecznymi sprężynami śrubowymi, które zapewniały znakomitą stabilność na nierównościach.

Fragment filmu „Żandarm z Saint-Tropez” z 1964 r. w reż. Jeana Giraulta

Pod maską 2CV znajdował się czterocylindrowy silnik o pojemności 375 cm³, który początkowo generował jedynie 9 koni mechanicznych. Chociaż nie była to imponująca moc, samochód był niezwykle lekki, co pozwalało mu poruszać się sprawnie nawet przy niewielkiej mocy. Późniejsze modele otrzymały mocniejsze silniki, które umożliwiały osiągnięcie większej prędkości.

Citroën 2CV szybko zdobył popularność wśród szerokiego grona użytkowników. Jego niezawodność, oszczędność paliwa i niska cena sprawiły, że stał się idealnym wyborem dla wielu większości kupujących. Dodatkowo, 2CV okazał się bardzo wszechstronny – nadawał się zarówno do jazdy po drogach, jak i na terenach nieutwardzonych. Możliwość przewiezienia dużej ilości bagażu, składanej tylnej kanapy umożliwiającej przewożenie większych przedmiotów oraz do przyjemnej jazdy sprawiły, że 2CV stał się popularnym wyborem dla wszystkich użytkowników.

W ciągu ponad czterech dekad produkcji, Citroën 2CV przeszedł wiele modyfikacji i udoskonaleń. Wprowadzono nowe wersje, takie jak furgoneta (Fourgonette) czy cabriolet, które dodatkowo poszerzyły możliwości tego malucha. Choć produkcja 2CV zakończyła się w 1990 roku, jego dziedzictwo wciąż jest obecne w świadomości motoryzacyjnej.

Dzisiaj Citroën 2CV jest bardzo poszukiwanym samochodem kolekcjonerskim. Jego unikalny design, prostota i funkcjonalna konstrukcja, przyciąga entuzjastów motoryzacji. Różnorodność dostępnych wersji i kolorów sprawiają, że każdy może znaleźć 2CV, który idealnie pasuje do jego preferencji i stylu.

Fragment filmu „Żandarm na emeryturze” z 1970 r. w reż. Jeana Giraulta

Pomimo swojego wieku, Citroën 2CV pozostaje symbolem motoryzacji, który przetrwał próbę czasu. Jego prostota i niezawodność są doceniane przez wielu, a design nadal inspiruje nowe pokolenia projektantów samochodowych. Citroën 2CV to więcej niż tylko samochód – to kawałek historii motoryzacji, który wciąż cieszy się popularnością i uwielbieniem.

Seria filmów o Żandarmie z Louisem de Funèsem w roli głównej jest jedną z najbardziej kultowych francuskich komedii filmowych. Citroën 2CV odgrywał również istotną rolę w tych produkcjach, stając się niemalże towarzyszem przygód głównego bohatera.

Pierwszy film z serii, zatytułowany „Le gendarme de Saint-Tropez” („Żandarm z Saint-Tropez”), miał swoją premierę w 1964 roku. Opowiadał on historię Ludovica Cruchota, niezbyt kompetentnego i niezdarnego żandarma, który zostaje przeniesiony do malowniczej miejscowości Saint-Tropez. To właśnie w tym filmie 2CV pojawia się po raz pierwszy kierwany przez zwariowaną siostrę zakonną Clotildę graną przez France Rumilly.

Kolejne filmy z serii, takie jak „Le gendarme à New York” („Żandarm w Nowym Jorku”) czy „Le gendarme se marie” („Żandarm się żeni”), kontynuowały przygody Cruchota i ponownie przedstawiały Citroëna 2CV jako nieodłączny element fabuły. Samochód stał się rozpoznawalnym symbolem serii, a jego występowanie w filmach przyczyniło się do jeszcze większej popularności 2CV wśród widzów.

Filmy z serii o Żandarmie z Louisem de Funèsem są uważane za klasyki francuskiej komedii. Z humorem, charakterystycznym dla de Funèsa, oraz niezapomnianymi scenami, te produkcje przyciągały tłumy do kin. Citroën 2CV, pełniący istotną funkcję symbolicznego elementu, stał się integralną częścią tego kultowego uniwersum.


    Zobacz także

    Citroën DS 19 – „Fantomas powraca”
    Lancia Delta
    McLaren 720S
    Volkswagen Kafer 1200 „Ovali”
    Chrysler PT Cruiser


    Opublikowano

    w

    ,

    przez

    Tagi:

    Komentarze

    4 odpowiedzi na „Citroen 2CV – „Żandarm na emeryturze””

    1. […] Citroen 2CV – „Żandarm na emeryturze” […]

    2. […] Citroen 2CV – „Żandarm na emeryturze” […]

    3. […] Citroen 2CV – „Żandarm na emeryturze” […]

    4. […] Citroen 2CV – „Żandarm na emeryturze” […]

    Pozostaw komentarz