Początki marki Datsun sięgają 1911 roku, kiedy w Japonii założono firmę Kaishinsha Motorcar Works, która w 1914 roku wypuściła swój pierwszy samochód – DAT. Nazwa była akronimem od pierwszych liter nazwisk założycieli: Den, Aoyama i Takeuchi. W kolejnych latach firma przeszła wiele zmian, aż w 1931 roku zaprezentowano mały samochód „Datson” (syn DAT-a), który wkrótce przemianowano na „Datsun”, aby uniknąć negatywnych skojarzeń w języku japońskim (słowo „son” w języku angielskim oznacza „syn”, ale w języku japońskim może być odczytywane jako „strata”).
W 1934 roku Datsun stał się częścią koncernu Nissan Motor Co., Ltd., co umożliwiło dynamiczny rozwój marki. Datsun zdobywał uznanie dzięki produkcji niedrogich, niezawodnych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych. W latach 60. firma wkroczyła na rynek międzynarodowy, zyskując popularność szczególnie w Stanach Zjednoczonych.
Lata 70. przyniosły ogromne zmiany w motoryzacji. Rosnące zainteresowanie samochodami sportowymi, szczególnie w USA, skłoniło Datsuna do stworzenia modelu, który połączyłby sportowe osiągi z niezawodnością i przystępną ceną. Tak narodziła się seria Z, której pierwszy przedstawiciel – Datsun 240Z – zadebiutował w 1969 roku.
240Z okazał się ogromnym sukcesem, a jego kolejne wersje, takie jak 260Z i 280Z, kontynuowały ten trend. Modele te stały się symbolem przystępnego, sportowego samochodu z doskonałym stosunkiem ceny do jakości.
Datsun 280Z, zaprezentowany w 1975 roku, był odpowiedzią na nowe wyzwania rynku, takie jak zaostrzone normy emisji spalin i rosnące oczekiwania klientów dotyczące komfortu jazdy. W porównaniu z wcześniejszymi modelami, 280Z oferował większą pojemność silnika – rzędowy, sześciocylindrowy motor o pojemności 2,8 litra – który generował około 170 KM. Było to możliwe dzięki zastosowaniu wtrysku paliwa Bosch L-Jetronic, co zwiększyło wydajność i obniżyło emisję spalin.
Pod względem stylistycznym 280Z zachował charakterystyczne, opływowe linie serii Z, ale wprowadzono subtelne zmiany, które poprawiły aerodynamikę i komfort. Samochód oferował przestronne wnętrze z wygodnymi siedzeniami i nowoczesnym wyposażeniem, jak na tamte czasy.
280Z szybko stał się ulubieńcem kierowców i entuzjastów motoryzacji. Jego niezawodność i osiągi sprawiły, że był chętnie wybierany zarówno do codziennej jazdy, jak i amatorskich wyścigów. W USA zyskał status kultowego samochodu, co wpłynęło na wzrost sprzedaży i umocnienie marki Datsun na rynku międzynarodowym.
Obecnie Datsun 280Z jest cenionym klasykiem. Jego prosta, ale elegancka konstrukcja, łatwość modyfikacji i niezawodność sprawiają, że jest pożądanym autem w świecie samochodów zabytkowych. Jego sukces ugruntował pozycję serii Z, której duch jest kontynuowany w modelach Nissan Z do dziś.
Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?
Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.
Podstawowe dane techniczne
Wymiary
- Długość (mm) – 4540
- Szerokość (mm) – 1690
- Wysokość (mm) – 1290
- Rozstaw osi (mm) – 2520
Masa
- Masa własna (kg) – 1272
Silnik
- Pojemność silnika (ccm) – 2753
- Moc maksymalna (KM) – 142
- Maksymalny moment obrotowy (Nm) – 202
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 188
- Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h (s) – 8,5