Motocykl MZ ES 250 Trophy – „Nie lubię poniedziałku”

Rating: 5 out of 10.

MZ (Motorenwerke Zschopau GmbH) to była fabryka motocykli w NRD (Niemieckiej Republice Demokratycznej), która powstała w Zschopau w roku 1906. Przez długi czas była jednym z najważniejszych producentów motocykli w Europie Wschodniej. Produkowano tam motocykle o różnych pojemnościach silników, od 50cc do 650cc, a także skutery, motocykle sportowe i motocrossowe. MZ była szczególnie znana z produkcji motocykli z silnikiem dwusuwowym. Po upadku NRD w 1989 roku, fabryka zaczęła mieć problemy finansowe, i w końcu została zamknięta w roku 2011.

Najbardziej znane produkty MZ to motocykle z serii ES, ETZ i TS.

  • Seria ES to motocykle sportowe z silnikiem dwusuwowym o pojemności 250cc i 400cc. Były one popularne w latach 60. i 70. i zdobywały liczne nagrody na różnych zawodach motocyklowych.
  • Seria ETZ (East German Type Z) to motocykle turystyczne i crossowe z silnikiem dwusuwowym o pojemności od 125cc do 650cc. Były one produkowane przez wiele lat i stały się jednymi z najpopularniejszych motocykli w NRD.
  • Seria TS to motocykle sportowe z silnikiem czterosuwowym o pojemności 250cc i 350cc. Były one produkowane od lat 80. i cieszyły się dużym uznaniem wśród motocyklistów.
Kadr z filmu „Nie lubię poniedziałku” (1971) w reż. Tadeusza Chmielewskiego

MZ ES 250 Trophy to był jeden z motocykli z serii ES produkowany przez MZ. Był to sportowy motocykl z silnikiem dwusuwowym o pojemności 250cc, który został zaprojektowany do rywalizacji na torach wyścigowych. Motocykl ten był bardzo lekki i zwrotny, co pozwalało na dobre wyniki na torach wyścigowych. Posiadał także wysokiej jakości zawieszenie i hamulce, co zwiększało jego zwinność. MZ ES 250 Trophy był bardzo popularny w Europie Wschodniej, gdzie brał udział w wielu zawodach motocyklowych i zdobywał liczne trofea. W latach ’70 był w Polsce podstawowym motocyklem Milicji Obywatelskiej. Produkcja jednośladu trwała od 1968 do 1973 roku.

Kadr z filmu „Nie lubię poniedziałku” (1971) w reż. Tadeusza Chmielewskiego

Podstawowe dane techniczne MZ ES 250 Trophy wyglądały następująco:

  • Pojemność skokowa: 243 ccm
  • Moc maksymalna: 19 KM
  • Długość: 2100 mm
  • Szerokość: 680 mm
  • Wysokość: 970 mm
  • Masa własna: 156 kg
  • Pojemność skokowa: 243 ccm

Innym modelem motocykla produkowanym przez MZ i chyba lepiej znanym niż MZ ES 250 Trophy był popularny ETZ 150 sprzedawany w Polsce w latach ’80. W Polsce Ludowej motocykle MZ były popularne i dostępne w wielu punktach sprzedaży motocykli. MZ ETZ 150 był jednym z najważniejszych modeli, które oferowano w Polsce, ze względu na swoją prostotę, niezawodność i niskie koszty eksploatacji. Był to motocykl przeznaczony dla szerokiej grupy odbiorców, od amatorów po zawodowców, a także był używany przez różne służby państwowe, jak np. milicję czy pocztę.

Na rynku są jeszcze dostępne na używane MZ ES 250 Trophy, jednak ich liczba jest mocno ograniczona. Jest to jednak już rzadkość i ich cena z pewnością będzie wysoka. Oczywiście, jeśli ktoś chce kupić motocykl tego typu, to najlepiej skorzystać z Internetu.


Zobacz także

Ford Flex
Ford Capri – „Hydrozagadka”
Porsche 911 S Targa – „Motylem jestem, czyli romans 40-latka”
Lamborghini Huracán STO
McLaren 720S


Opublikowano

w

przez

Tagi:

Komentarze

2 odpowiedzi na „Motocykl MZ ES 250 Trophy – „Nie lubię poniedziałku””

  1. […] Motocykl MZ ES 250 Trophy – „Nie lubię poniedziałku” […]

  2. […] Motocykl MZ ES 250 Trophy – „Nie lubię poniedziałku” […]

Pozostaw komentarz