Samochód został po raz pierwszy zaprezentowany na targach w Turynie w 1971 roku. Autorem projektu Stratos Zero był Marcello Gandini z firmy Bertone, który pracował również nad takimi projektami jak Lamborghini Countach, Miura i Diablo. Futurystyczny wygląd i innowacyjne podejście do konstrukcji wzbudziły duże zainteresowanie zarówno wśród koneserów motoryzacji, jak i profesjonalnych kierowców ponieważ samochód był projektowany z przeznaczeniem do startu w rajdach samochodowych, jako następca modelu Fulvia.
Lancia Stratos HF została wyposażona w silnik Ferrari Dino V6 o pojemności 2.4 litra, który osiągał moc 190 koni mechanicznych. To stosunkowo niewielka moc, ale dzięki niskiej masie pojazdu oraz aerodynamicznemu kształtowi karoserii, Stratos osiągał imponujące wyniki na drodze. Szybko stał się symbolem rajdowych sukcesów, zdobywając trzy tytuły mistrza świata w rajdach z rzędu w latach 1974-1976.
Pomimo swojej relatywnie krótkiej kariery rajdowej, Lancia Stratos pozostawiła trwały ślad w historii motoryzacji. Jej unikalny wygląd, konstrukcja i niezwykłe osiągi na torze przyczyniły się do ugruntowania pozycji marki Lancia jako jednego z czołowych producentów samochodów rajdowych tamtych lat.
Dzięki swojej popularności w sporcie rajdowym, Lancia Stratos przeszła do historii jako jeden z najbardziej utytułowanych samochodów w swojej klasie. Jednak nie tylko zwycięstwa na trasie sprawiły, że ten model stał się legendą. Jego niezwykła sylwetka, oparta na niskim i szerokim nadwoziu, w połączeniu z charakterystycznym brzmieniem silnika, sprawiają, że nadal jest on obiektem pożądania dla wielu miłośników motoryzacji.
Współcześnie Lancia Stratos cieszy się statusem kultowego samochodu, a oryginalne egzemplarze są pożądane i poszukiwane przez pasjonatów z całego świata. Choć produkcja tego modelu została zakończona w latach 70. ilością około 500 sztuk wyprodukowanych egzemplarzy jej dziedzictwo wciąż żyje wśród entuzjastów motoryzacji, którzy doceniają wyjątkowy styl i niezapomniane osiągi pojazdu.
W roku 1976, Ośrodek Badawczo Rozwojowy Samochodów Osobowych FSO zakupił we Włoszech 3 samochody Lancia Stratos na potrzeby startów w rajdach. Wszystkie z nich uległy wypadkom podczas startów i nie przetrwały do naszych czasów.
Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?
Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.
Podstawowe dane techniczne
Wymiary
- Długość (mm) – 3710
- Szerokość (mm) – 1750
- Wysokość (mm) – 1110
- Rozstaw osi (mm) – 2180
Masa
- Masa własna (kg) – 980
Silnik spalinowy
- Pojemność silnika (ccm) – 2419
- Moc maksymalna silnika spalinowego (KM) – 190
- Moment obrotowy (Nm) – 225
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 230
- Przyśpieszenie (s) – 6.0
Wartość
- 1 800 000 zł
Zobacz także
HMMWV
Szwedzka legenda motoryzacji z duszą
Volvo P1800 – „Święty”
Armatohaubica „Krab”
Peugeot 403 – „Nóż w wodzie”
Samochód można było zobaczyć na trzeciej edycji wystawy „Ikony Motoryzacji 2024” w Warszawie, która odbyła się na PGE Stadionie Narodowym pod hasłem „100 POJAZDÓW ZA 100 MILIONÓW”. Były tam prezentowane unikalne, trudno dostępne i bardzo drogie perełki motoryzacji. Wydarzenie przyciągnęło nie tylko pasjonatów samochodów, ale każdego, kto ceni sobie ich piękno i innowacyjność.