Lokomotywa Fablok Ol49

Rating: 6 out of 10.

Parowóz Ol49 powstał w latach 1951-1954 w Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie, znanej jako Fablok. Był to pierwszy polski parowóz osobowy nowej generacji, który miał spełniać wysokie wymagania eksploatacyjne.

Fablok to przedsiębiorstwo założone w 1919 roku w Chrzanowie w ramach dynamicznie odbudowującej się gospodarki niepodległej Polski. Firma przez wiele lat produkowała tabor kolejowy i maszyny dla Polskich Kolei Państwowych i zakładów przemysłowych. Fablok wyprodukował łącznie 10500 parowozów i spalinowozów, a także zespoły trakcyjne, wagony motorowe i przekładnie tramwajowe.

Lokomotywa parowa Ol49-34

Parowóz Ol49 był przeznaczony do obsługi pociągów lekkich i pospiesznych na różnych liniach kolejowych w Polsce. Był to parowóz wszechstronny, który mógł dostosować się do różnych warunków terenowych i pogodowych. Jego prędkość maksymalna wynosiła 100 km/h, a masa brutto wraz z tendrem dochodziła do 140 ton. Parowóz Ol49 miał silnik parowy o mocy 1290 KM, który napędzał duże koła o średnicy 1750 mm. Parowóz OL49 miał też charakterystyczny wygląd, dobrze znany starszym pasażerom PKP.

Lokomotywa parowa Ol49-34

Parowóz Fablok Ol49 to zabytek techniki, który zachował się do naszych czasów. Ze 116 wyprodukowanych sztuk, 38 jest nadal istniejących. Większość z nich to statyczne eksponaty muzealne lub pomniki techniki, które można zobaczyć w różnych miejscach w Polsce. Niektóre z nich są nadal sprawne i biorą udział w specjalnych przejazdach dla turystów i miłośników kolei. Parowóz Fablok Ol49 to więc żywa pamiątka epoki pociągów parowych, która ma swoje niezaprzeczalne miejsce w historii polskiego transportu.

Źródło: Youtube

Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?

Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.

Podstawowe dane techniczne

Układ osi

  • 1’C1′ – oś toczna, trzy osie napędowe i oś toczna, wszystko w jednej ramie

Wymiary

  • Długość (mm) – 12 840
  • Długość z tendrem (mm) – 20 675
  • Wysokość (mm) – 4 548
  • Rozstaw osi skrajnych (mm) – 10 250

Masa

  • Masa pustego parowozu (kg) – 125 400
  • Masa służbowa (kg) – 144 900

Silnik

  • Moc maksymalna (KM) – 1 290

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 100

Zobacz także

Lokomotywa manewrowa Fablok SM03
Sandcat
Armatohaubica „Krab”
Cadillac One „The Beast”
Chevrolet Bel Air – „Gang Olsena”

Lokomotywa parowa Ol49-34 prezentuje się imponująco na ekspozycji statycznej, dostępnej dla zwiedzających na dworcu kolejowym w Chełmie, przy ulicy Kolejowej 89. To zabytkowe arcydzieło techniki zachwyca nie tylko miłośników kolei, ale również każdego, kto pragnie delektować się pięknem i historią tego wspaniałego środka transportu. Zapraszamy do podziwiania tego majestatycznego parowozu, który stanowi dumę miejscowej kolei i jest czarującym elementem krajobrazu kulturalnego Chełma.


Opublikowano

w

,

przez

Tagi: