Parowóz Ol49 powstał w latach 1951-1954 w Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie, znanej jako Fablok. Był to pierwszy polski parowóz osobowy nowej generacji, który miał spełniać wysokie wymagania eksploatacyjne.
Fablok to przedsiębiorstwo założone w 1919 roku w Chrzanowie w ramach dynamicznie odbudowującej się gospodarki niepodległej Polski. Firma przez wiele lat produkowała tabor kolejowy i maszyny dla Polskich Kolei Państwowych i zakładów przemysłowych. Fablok wyprodukował łącznie 10500 parowozów i spalinowozów, a także zespoły trakcyjne, wagony motorowe i przekładnie tramwajowe.
Parowóz Ol49 był przeznaczony do obsługi pociągów lekkich i pospiesznych na różnych liniach kolejowych w Polsce. Był to parowóz wszechstronny, który mógł dostosować się do różnych warunków terenowych i pogodowych. Jego prędkość maksymalna wynosiła 100 km/h, a masa brutto wraz z tendrem dochodziła do 140 ton. Parowóz Ol49 miał silnik parowy o mocy 1290 KM, który napędzał duże koła o średnicy 1750 mm. Parowóz OL49 miał też charakterystyczny wygląd, dobrze znany starszym pasażerom PKP.
Parowóz Fablok Ol49 to zabytek techniki, który zachował się do naszych czasów. Ze 116 wyprodukowanych sztuk, 38 jest nadal istniejących. Większość z nich to statyczne eksponaty muzealne lub pomniki techniki, które można zobaczyć w różnych miejscach w Polsce. Niektóre z nich są nadal sprawne i biorą udział w specjalnych przejazdach dla turystów i miłośników kolei. Parowóz Fablok Ol49 to więc żywa pamiątka epoki pociągów parowych, która ma swoje niezaprzeczalne miejsce w historii polskiego transportu.
Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?
Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.
Podstawowe dane techniczne
Układ osi
- 1’C1′ – oś toczna, trzy osie napędowe i oś toczna, wszystko w jednej ramie
Wymiary
- Długość (mm) – 12 840
- Długość z tendrem (mm) – 20 675
- Wysokość (mm) – 4 548
- Rozstaw osi skrajnych (mm) – 10 250
Masa
- Masa pustego parowozu (kg) – 125 400
- Masa służbowa (kg) – 144 900
Silnik
- Moc maksymalna (KM) – 1 290
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 100
Zobacz także
Lokomotywa manewrowa Fablok SM03
Sandcat
Armatohaubica „Krab”
Cadillac One „The Beast”
Chevrolet Bel Air – „Gang Olsena”
Lokomotywa parowa Ol49-34 prezentuje się imponująco na ekspozycji statycznej, dostępnej dla zwiedzających na dworcu kolejowym w Chełmie, przy ulicy Kolejowej 89. To zabytkowe arcydzieło techniki zachwyca nie tylko miłośników kolei, ale również każdego, kto pragnie delektować się pięknem i historią tego wspaniałego środka transportu. Zapraszamy do podziwiania tego majestatycznego parowozu, który stanowi dumę miejscowej kolei i jest czarującym elementem krajobrazu kulturalnego Chełma.