Parowóz wąskotorowy „Ryś”

Rating: 4 out of 10.

Parowóz wąskotorowy „Ryś” to jeden z tych legendarnych pojazdów, które przez dekady odgrywały znaczącą rolę w przewozach na kolejowych liniach wąskotorowych. Powstał w czasach, gdy Polska, odbudowująca się po zniszczeniach wojennych, potrzebowała sprawnych i niezawodnych środków transportu, które byłyby w stanie funkcjonować w trudnych warunkach.

Historia „Rysia” sięga pierwszej połowy XX wieku, kiedy to rozwój kolei wąskotorowej nabierał szczególnego znaczenia. Parowozy te były projektowane z myślą o wszechstronności – mogły poruszać się po torach o różnej szerokości, co czyniło je idealnymi do pracy na liniach przemysłowych czy leśnych. Dzięki temu „Ryś” stał się niezastąpionym narzędziem w transporcie drewna, węgla, materiałów budowlanych, a nawet w przewozach pasażerskich na krótszych dystansach.

Pierwowzorem „Rysia” była niemiecka lokomotywa Riesa, produkowana podczas II wojny światowej w zakładach Fablok w Chrzanowie. Polski „Ryś” został opracowany na bazie tego projektu, z wprowadzonymi modyfikacjami, które miały dostosować konstrukcję do lokalnych warunków eksploatacji i możliwości produkcyjnych. Parowóz był produkowany w układzie osi B (Bn2t) do pracy na liniach o szerokościach torów 600 mm, 750 mm, 760 mm, 785 mm.

Cechą charakterystyczną „Rysia” była jego solidna, choć jednocześnie stosunkowo prosta konstrukcja. Parowóz został wyposażony w sprawny kocioł parowy, który pozwalał mu osiągać wystarczającą moc do ciągnięcia ciężkich składów na krótkich, często krętych odcinkach trasy. Wykorzystanie węgla lub drewno, jako paliwa czyniło go wyjątkowo ekonomicznym, co miało istotne znaczenie w trudnych gospodarczo latach czterdziestych.

„Ryś” nie był jedynie maszyną – dla wielu ludzi stanowił integralną część codziennego życia. Na wsiach i w małych miasteczkach widok buchającego parą parowozu był codziennością, a jednocześnie źródłem fascynacji, szczególnie dla dzieci. Maszyniści, którzy obsługiwali te maszyny, cieszyli się dużym szacunkiem, ponieważ praca przy parowozach wymagała nie tylko wiedzy technicznej, ale także odwagi i doświadczenia.

Z czasem rozwój technologiczny oraz modernizacja sieci kolejowej spowodowały, że „Ryś” i inne parowozy wąskotorowe zaczęły tracić na znaczeniu. Silniki spalinowe oraz elektryczne, które były bardziej wydajne i łatwiejsze w obsłudze, stopniowo wypierały tradycyjne parowozy. Mimo to wiele egzemplarzy „Rysia” przetrwało do dziś, często jako eksponaty muzealne lub pojazdy turystyczne. Dla miłośników kolei i entuzjastów techniki jest to niepowtarzalna okazja, by z bliska przyjrzeć się tej imponującej maszynie, która kiedyś była sercem transportu wąskotorowego.

Źródło: Youtube

Dziś „Ryś” to nie tylko symbol minionej epoki, ale również dowód na to, jak ważna była kolej w rozwoju społecznym i gospodarczym Polski. Spotkanie z tym parowozem to jak podróż w czasie, która pozwala poczuć ducha dawnych lat i docenić kunszt inżynierii, dzięki któremu maszyny takie jak „Ryś” mogły służyć przez dekady.

Podstawowe dane techniczne

Układ osi

  • Bn2t

Wymiary

  • Długość (mm) – 5540
  • Szerokość (mm) – 1800
  • Wysokość (mm) – 2800
  • Rozstaw osi skrajnych (mm) – 1400
  • Średnica kół napędnych (mm) – 630

Masa

  • Masa pustego parowozu (kg) – 8 300
  • Masa służbowa (kg) – 11 000

Silnik

  • Moc znamionowa (KM) – 70

Osiągi

  • Prędkość konstrukcyjna (km/h) – 20

Zobacz także

Lokomotywa ŁKZ TE33AC
Lokomotywa Fablok Ol49
Datsun 280Z
BMW Z8
Oreca 07

Lokomotywa prezentuje się imponująco na ekspozycji statycznej, dostępnej dla zwiedzających na dworcu kolejowym w Dęblinie. To zabytkowe arcydzieło techniki zachwyca nie tylko miłośników kolei, ale również każdego, kto pragnie delektować się pięknem i historią tego wspaniałego środka transportu.


Opublikowano

w

przez

Tagi: