Parowóz Ol49 powstał w latach 1951-1954 w Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie, znanej jako Fablok. Był to pierwszy polski parowóz osobowy nowej generacji, który miał spełniać wysokie wymagania eksploatacyjne.
Fablok to przedsiębiorstwo założone w 1919 roku w Chrzanowie w ramach dynamicznie odbudowującej się gospodarki niepodległej Polski. Firma przez wiele lat produkowała tabor kolejowy i maszyny dla Polskich Kolei Państwowych i zakładów przemysłowych. Fablok wyprodukował łącznie 10500 parowozów i spalinowozów, a także zespoły trakcyjne, wagony motorowe i przekładnie tramwajowe.
![](https://i0.wp.com/autozwiad.pl/wp-content/uploads/2024/01/Ol49-34_3.webp?resize=1024%2C576)
Parowóz Ol49 był przeznaczony do obsługi pociągów lekkich i pospiesznych na różnych liniach kolejowych w Polsce. Był to parowóz wszechstronny, który mógł dostosować się do różnych warunków terenowych i pogodowych. Jego prędkość maksymalna wynosiła 100 km/h, a masa brutto wraz z tendrem dochodziła do 140 ton. Parowóz Ol49 miał silnik parowy o mocy 1290 KM, który napędzał duże koła o średnicy 1750 mm. Parowóz OL49 miał też charakterystyczny wygląd, dobrze znany starszym pasażerom PKP.
![](https://i0.wp.com/autozwiad.pl/wp-content/uploads/2024/01/Ol49-34_2.webp?resize=1024%2C576)
Parowóz Fablok Ol49 to zabytek techniki, który zachował się do naszych czasów. Ze 116 wyprodukowanych sztuk, 38 jest nadal istniejących. Większość z nich to statyczne eksponaty muzealne lub pomniki techniki, które można zobaczyć w różnych miejscach w Polsce. Niektóre z nich są nadal sprawne i biorą udział w specjalnych przejazdach dla turystów i miłośników kolei. Parowóz Fablok Ol49 to więc żywa pamiątka epoki pociągów parowych, która ma swoje niezaprzeczalne miejsce w historii polskiego transportu.
Podstawowe dane techniczne
Układ osi
- 1’C1′ – oś toczna, trzy osie napędowe i oś toczna, wszystko w jednej ramie
Wymiary
- Długość (mm) – 12 840
- Długość z tendrem (mm) – 20 675
- Wysokość (mm) – 4 548
- Rozstaw osi skrajnych (mm) – 10 250
Masa
- Masa pustego parowozu (kg) – 125 400
- Masa służbowa (kg) – 144 900
Silnik
- Moc maksymalna (KM) – 1 290
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 100
Zobacz także
Lokomotywa manewrowa Fablok SM03
Sandcat
Armatohaubica „Krab”
Cadillac One „The Beast”
Chevrolet Bel Air – „Gang Olsena”
![](https://i0.wp.com/autozwiad.pl/wp-content/uploads/2023/02/mandatownik.pl-baner.webp?resize=640%2C174)
Lokomotywa parowa Ol49-34 prezentuje się imponująco na ekspozycji statycznej, dostępnej dla zwiedzających na dworcu kolejowym w Chełmie, przy ulicy Kolejowej 89. To zabytkowe arcydzieło techniki zachwyca nie tylko miłośników kolei, ale również każdego, kto pragnie delektować się pięknem i historią tego wspaniałego środka transportu. Zapraszamy do podziwiania tego majestatycznego parowozu, który stanowi dumę miejscowej kolei i jest czarującym elementem krajobrazu kulturalnego Chełma.
Pozostaw komentarz