Oreca 07

Rating: 10 out of 10.

24-godzinny wyścig Le Mans, to jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń w świecie wyścigów samochodowych. Odbywa się corocznie na torze Circuit de la Sarthe w Le Mans we Francji. Wyścig ten został po raz pierwszy zorganizowany w 1923 roku i od tamtej pory cieszy się ogromną popularnością. Zadaniem zawodników, wchodzących w skład trzyosobowych zespołów jest przejechanie jak największej liczby okrążeń toru o długości 13 629 m w ciągu jednej doby.

Wyścig Le Mans jest częścią serii FIA World Endurance Championship (WEC), ale jest także wydarzeniem samym w sobie, które przyciąga uwagę fanów motorsportu z całego świata. Klasyfikacja obejmuje różne kategorie samochodów, w tym prototypy Le Mans (LMP1 i LMP2) oraz samochody GT. Wygranie wyścigu Le Mans jest uważane za jedno z najbardziej prestiżowych osiągnięć w karierze kierowcy i jest celem dla wielu zespołów i producentów samochodów wyścigowych.

Oreca 07 to samochód stworzony specjalnie na wyścig Le Mans przez francuskiego producenta Oreca, aby spełnić regulacje FIA i ACO LMP2 z 2017 roku. Został zaprojektowany przez Davida Floury. Oficjalny debiut wyścigowy miał w otwierającym rundzie Mistrzostw IMSA WeatherTech SportsCar Championship 2017, 24-godzinnym wyścigu Daytona, a jego debiut w Mistrzostwach Świata FIA Endurance odbył się podczas 6-godzinnego wyścigu Silverstone w 2017 roku.

Oreca 07 jest wyposażony w silnik Gibson GK-428 V8 o pojemności 4,2 litra, który jest naturalnie doładowany, umieszczony centralnie i montowany podłużnie. Samochód ma sześciobiegową skrzynię biegów sekwencyjną Xtrac P1159C1. Moc wynosi 603 KM. Waga samochodu wynosi 930 kg. Nadwozie to monokok z włókna węglowego. Długość samochodu wynosi 4745 mm, szerokość 1895 mm, a wysokość 1045 mm. Rozstaw osi wynosi 3005 mm.

Oreca 07 odniosła wiele sukcesów od swojego debiutu. Wygrała wiele prestiżowych wyścigów długodystansowych, w tym 24-godzinny wyścig Le Mans, 12-godzinny wyścig Sebring, Petit Le Mans i wiele innych. Jest to bardzo konkurencyjny samochód w swojej klasie, cieszący się uznaniem zarówno ze strony zespołów fabrycznych, jak i niezależnych ekip wyścigowych. Jego osiągi, niezawodność i precyzja czynią go jednym z najbardziej pożądanych samochodów w klasie LMP2.

Bolid jest obecnie najczęściej wybieranym prototypem przez zespoły LMP2 w wyścigach długodystansowych. W sezonie 2021 korzystały z niego wszystkie zespoły w European Le Mans Series, natomiast w FIA World Endurance Championship i IMSA SportsCar Championship większość zespołów.

Źródło: Youtube

Jadący Oreca 07 Polski zespół Inter Europol Competition, z Jakubem Śmiechowskim w składzie, wygrał w kategorii LMP2 91. edycję wyścigu Le Mans w 2023 roku. W skład zespołu wchodzili również Albert Costa z Hiszpanii i Fabio Scherer ze Szwajcarii. Wyścig był pełen niespodziewanych zwrotów akcji, a polski zespół musiał stawić czoła wielu wyzwaniom. Na początku wyścigu Fabio Scherer doznał kontuzji stopy, ale mimo bólu zdecydował się kontynuować jazdę.

Zespół IEC znalazł się na czele klasy LMP2 w nocy i dyktował tempo już do końca rywalizacji. W pewnym momencie różnica między tym zespołem a belgijskim zespołem Orlen Team WRT, w którym startował Robert Kubica, wynosiła mniej niż dziesięć sekund. Jednak w decydującej fazie wyścigu Scherer odskoczył rywalom, na mecie mając nad nimi ponad 21 sekund przewagi.

Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?

Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.

Podstawowe dane techniczne

Wymiary

  • Długość (mm) – 4745
  • Szerokość (mm) – 1895
  • Wysokość (mm) – 1045
  • Rozstaw osi (mm) – 3005

Masa

  • Masa własna (kg) – 930

Silnik spalinowy

  • Pojemność silnika (ccm) – 4200
  • Moc maksymalna silnika spalinowego (KM) – 603
  • Moment obrotowy (Nm) – 555

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 315
  • Przyśpieszenie (s) – 3.1

Wartość

  • 2 200 000 zł

Zobacz także

Fiat 600 T
Honda Integra Type-R
Armatohaubica „Krab”
BMW 507 – „Fantomas”
Volkswagen typ 82 Kübelwagen – „Stawka większa niż życie”

Samochód można było zobaczyć na trzeciej edycji wystawy „Ikony Motoryzacji 2024” w Warszawie, która odbyła się na PGE Stadionie Narodowym pod hasłem „100 POJAZDÓW ZA 100 MILIONÓW”. Były tam prezentowane unikalne, trudno dostępne i bardzo drogie perełki motoryzacji. Wydarzenie przyciągnęło nie tylko pasjonatów samochodów, ale każdego, kto ceni sobie ich piękno i innowacyjność.


Opublikowano

w

,

przez

Tagi:

Komentarze

3 odpowiedzi na „Oreca 07”

  1. […] Oreca 07 […]

  2. […] Oreca 07 […]

Pozostaw komentarz