Oreca 07

Rating: 10 out of 10.

24-godzinny wyścig Le Mans, to jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń w świecie wyścigów samochodowych. Odbywa się corocznie na torze Circuit de la Sarthe w Le Mans we Francji. Wyścig ten został po raz pierwszy zorganizowany w 1923 roku i od tamtej pory cieszy się ogromną popularnością. Zadaniem zawodników, wchodzących w skład trzyosobowych zespołów jest przejechanie jak największej liczby okrążeń toru o długości 13 629 m w ciągu jednej doby.

Wyścig Le Mans jest częścią serii FIA World Endurance Championship (WEC), ale jest także wydarzeniem samym w sobie, które przyciąga uwagę fanów motorsportu z całego świata. Klasyfikacja obejmuje różne kategorie samochodów, w tym prototypy Le Mans (LMP1 i LMP2) oraz samochody GT. Wygranie wyścigu Le Mans jest uważane za jedno z najbardziej prestiżowych osiągnięć w karierze kierowcy i jest celem dla wielu zespołów i producentów samochodów wyścigowych.

Oreca 07 to samochód stworzony specjalnie na wyścig Le Mans przez francuskiego producenta Oreca, aby spełnić regulacje FIA i ACO LMP2 z 2017 roku. Został zaprojektowany przez Davida Floury. Oficjalny debiut wyścigowy miał w otwierającym rundzie Mistrzostw IMSA WeatherTech SportsCar Championship 2017, 24-godzinnym wyścigu Daytona, a jego debiut w Mistrzostwach Świata FIA Endurance odbył się podczas 6-godzinnego wyścigu Silverstone w 2017 roku.

Oreca 07 jest wyposażony w silnik Gibson GK-428 V8 o pojemności 4,2 litra, który jest naturalnie doładowany, umieszczony centralnie i montowany podłużnie. Samochód ma sześciobiegową skrzynię biegów sekwencyjną Xtrac P1159C1. Moc wynosi 603 KM. Waga samochodu wynosi 930 kg. Nadwozie to monokok z włókna węglowego. Długość samochodu wynosi 4745 mm, szerokość 1895 mm, a wysokość 1045 mm. Rozstaw osi wynosi 3005 mm.

Oreca 07 odniosła wiele sukcesów od swojego debiutu. Wygrała wiele prestiżowych wyścigów długodystansowych, w tym 24-godzinny wyścig Le Mans, 12-godzinny wyścig Sebring, Petit Le Mans i wiele innych. Jest to bardzo konkurencyjny samochód w swojej klasie, cieszący się uznaniem zarówno ze strony zespołów fabrycznych, jak i niezależnych ekip wyścigowych. Jego osiągi, niezawodność i precyzja czynią go jednym z najbardziej pożądanych samochodów w klasie LMP2.

Bolid jest obecnie najczęściej wybieranym prototypem przez zespoły LMP2 w wyścigach długodystansowych. W sezonie 2021 korzystały z niego wszystkie zespoły w European Le Mans Series, natomiast w FIA World Endurance Championship i IMSA SportsCar Championship większość zespołów.

Źródło: Youtube

Jadący Oreca 07 Polski zespół Inter Europol Competition, z Jakubem Śmiechowskim w składzie, wygrał w kategorii LMP2 91. edycję wyścigu Le Mans w 2023 roku. W skład zespołu wchodzili również Albert Costa z Hiszpanii i Fabio Scherer ze Szwajcarii. Wyścig był pełen niespodziewanych zwrotów akcji, a polski zespół musiał stawić czoła wielu wyzwaniom. Na początku wyścigu Fabio Scherer doznał kontuzji stopy, ale mimo bólu zdecydował się kontynuować jazdę.

Zespół IEC znalazł się na czele klasy LMP2 w nocy i dyktował tempo już do końca rywalizacji. W pewnym momencie różnica między tym zespołem a belgijskim zespołem Orlen Team WRT, w którym startował Robert Kubica, wynosiła mniej niż dziesięć sekund. Jednak w decydującej fazie wyścigu Scherer odskoczył rywalom, na mecie mając nad nimi ponad 21 sekund przewagi.

Podstawowe dane techniczne

Wymiary

  • Długość (mm) – 4745
  • Szerokość (mm) – 1895
  • Wysokość (mm) – 1045
  • Rozstaw osi (mm) – 3005

Masa

  • Masa własna (kg) – 930

Silnik spalinowy

  • Pojemność silnika (ccm) – 4200
  • Moc maksymalna silnika spalinowego (KM) – 603
  • Moment obrotowy (Nm) – 555

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 315
  • Przyśpieszenie (s) – 3.1

Wartość

  • 2 200 000 zł

Zobacz także

Fiat 600 T
Honda Integra Type-R
Armatohaubica „Krab”
BMW 507 – „Fantomas”
Volkswagen typ 82 Kübelwagen – „Stawka większa niż życie”

Samochód można było zobaczyć na trzeciej edycji wystawy „Ikony Motoryzacji 2024” w Warszawie, która odbyła się na PGE Stadionie Narodowym pod hasłem „100 POJAZDÓW ZA 100 MILIONÓW”. Były tam prezentowane unikalne, trudno dostępne i bardzo drogie perełki motoryzacji. Wydarzenie przyciągnęło nie tylko pasjonatów samochodów, ale każdego, kto ceni sobie ich piękno i innowacyjność.


Opublikowano

w

,

przez

Tagi:

Komentarze

2 odpowiedzi na „Oreca 07”

  1. […] Oreca 07 […]

Pozostaw komentarz