W 1958 roku powstał projekt lekkiej lokomotywy manewrowej, będący rezultatem pracy Centralnego Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu. Celem tego przedsięwzięcia było stworzenie pojazdu dedykowanego obsłudze parków lokomotywowych, małych i średnich stacji, oraz obsługi krótkiego transportu przemysłowego.
Powstałe w wyniku prac lokomotywy manewrowe o mocy 110 kilowatów z mechaniczną transmisją znane są pod nazwą SM03. Są one napędzane przez czterosuwowy, sześciocylindrowy silnik diesla 2DSR 150 o mocy 150 KM przy 1500 obr./min.
Produkcja seryjna odbywała się w zakładach Fablok w Chrzanowie niedaleko Krakowa, a pierwszy egzemplarz opuścił fabrykę w 1959 roku. Fablok był polskim producentem lokomotyw. Była to firma z długą tradycją i fascynującą historią, powstała w 1919 roku . Do 1947 roku funkcjonowała pod nazwą „Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce Sp. Akc.”, a skrót Fablok wywodzi się od pierwszych liter tego długiego miana – FABryka LOKomotyw.
Od 1965 roku produkcję lokomotywy SM03 przeniesiono do Zakładów Przemysłu Metalowego Zastal w Zielonej Górze.
Konstrukcja lokomotywy SM03 obejmowała dwie komory silnikowe (przód i tył) oraz podwyższony przedział kierowcy pośrodku. Komory były spawane, a drzwi z każdej strony ułatwiały dostęp do systemów wewnątrz. Przedział kierowcy wyposażony był w duże okna z wycieraczkami ręcznymi. W chłodne dni ogrzewany był płynem z układu chłodzenia silnika przepływającego przez dwa grzejniki.
Obecnie tylko niewielka liczba lokomotyw tego typu jest w użyciu w PKP. Wiele z nich zostało wycofanych z eksploatacji i można je podziwiać na ekspozycjach muzeów kolejnictwa. W latach 1959–1966 wyprodukowano 273 sztuki tych fascynujących lokomotyw, które stanowią część dziedzictwa polskiego przemysłu kolejowego.
Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?
Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.
Podstawowe dane techniczne
Układ osi
- B – dwie osie napędowe
Wymiary
- Długość (mm) – 6940
- Szerokość (mm) – 2970
- Wysokość (mm) – 3380
- Rozstaw osi (mm) – 2500
Masa
- Masa własna (kg) – 24000
Silnik
- Moc maksymalna (KM) – 150
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 25,7