Triumph to brytyjska marka samochodów, która była produkowana przez firmę Triumph Motor Company w Coventry w Wielkiej Brytanii od 1923 do 1984 roku. Firma ta była znana z produkcji samochodów osobowych i motocykli. Najsłynniejszym modelem samochodu produkowanym przez firmę Triumph był model TR, który był popularny w latach 50. i 60. XX wieku. W 1984 roku firma została przejęta przez British Leyland, a produkcja samochodów pod marką Triumph została zakończona. Obecnie marka Triumph jest używana przez firmę Triumph Motorcycles Limited do produkcji motocykli.
Firma Triumph Motor Company produkowała wiele modeli samochodów osobowych, w tym m.in.:
- Model TR: seria samochodów sportowych, która była produkowana od 1953 do 1981 roku i składała się z kilku generacji. Najsłynniejsze modele z tej serii to TR2, TR3, TR4, TR5 i TR6.
- Model Herald: mały samochód osobowy produkowany od 1959 do 1971 roku.
- Model Spitfire: samochód sportowy produkowany od 1962 do 1980 roku.
- Model Stag: samochód sportowy z otwartym dachem produkowany od 1970 do 1977 roku.
- Model 2000: samochód osobowy produkowany od 1963 do 1977 roku.
- Model Dolomite: samochód osobowy produkowany od 1971 do 1980 roku.
Firma Triumph również produkowała motocykle, w tym m.in. modele Bonneville, Tiger i Thunderbird.
Triumph Spitfire to samochód sportowy produkowany przez brytyjską firmę Triumph Motor Company w latach 1962-1980. Jest to dwuosobowy roadster z nadwoziem typu barchetta, który został zaprojektowany jako tańszy i lżejszy odpowiednik modelu TR. Samochód ten miał prostą, ale nowoczesną stylistykę i był wyposażony w silnik o pojemności 1,1 l lub 1,3 l. Spitfire był popularnym modelem samochodu sportowego i był produkowany w kilku generacjach, z których każda charakteryzowała się nieznacznymi zmianami stylistycznymi i technicznymi.
Samochód Triumph Spitfire był produkowany w pięciu generacjach, które charakteryzowały się nieznacznymi zmianami stylistycznymi i technicznymi. Są to:
- Generacja I (1962-1964): pierwsza generacja samochodu Spitfire została zaprezentowana w 1962 roku i była wyposażona w silnik o pojemności 1,1 l. Charakteryzowała się prostą, ale nowoczesną stylistyką.
- Generacja II (1965-1967): druga generacja Spitfire charakteryzowała się nieznacznymi zmianami stylistycznymi, takimi jak np. nowe reflektory czy zmieniony kształt grill. Silnik pozostał taki sam jak w poprzedniej generacji.
- Generacja III (1967-1970): trzecia generacja Spitfire charakteryzowała się nieco bardziej zaokrąglonymi kształtami nadwozia i większymi reflektorami. Silnik o pojemności 1,1 l został zastąpiony przez silnik o pojemności 1,3 l.
- Generacja IV (1970-1974): czwarta generacja Spitfire charakteryzowała się dalszym zaokrągleniem kształtów nadwozia i zmianą kształtu grill. Silnik o pojemności 1,3 l został zastąpiony przez nowy silnik o pojemności 1,5 l.
- Generacja V (1974-1980): piąta i ostatnia generacja Spitfire charakteryzowała się nieznacznymi zmianami stylistycznymi i zastosowaniem nowego silnika o pojemności 1,5 l z wtryskiem paliwa.
Oprócz wymienionych generacji, w 1975 roku została wprowadzona na rynek specjalna wersja samochodu o nazwie Spitfire 1500TC, która była wyposażona w silnik o pojemności 1,5 l z komputerem pokładowym i ulepszonym układem jezdnym.
Osiągi samochodu Triumph Spitfire zależały od wersji silnikowej i wieku samochodu. Oto kilka przykładów:
- Wersja silnika 1,1 l (generacja I i II): samochód rozwijał maksymalną prędkość około 105 km/h i potrzebował około 18 sekund, by osiągnąć prędkość 100 km/h.
- Wersja silnika 1,3 l (generacja III): samochód rozwijał maksymalną prędkość około 108 km/h i potrzebował około 16 sekund, by osiągnąć prędkość 100 km/h.
- Wersja silnika 1,5 l (generacja IV i V): samochód rozwijał maksymalną prędkość około 112 km/h i potrzebował około 14 sekund, by osiągnąć prędkość 100 km/h.
Standardowe wyposażenie samochodu Triumph Spitfire zależało od wersji i rocznika samochodu. Oto przykłady wyposażenia, które mogło być dostępne w różnych wersjach tego samochodu:
- Silnik o pojemności 1,1 l lub 1,3 l lub 1,5 l
- Manualna skrzynia biegów z 4 lub 5 przełożeniami
- Elektrycznie sterowane szyby
- Elektrycznie sterowane lusterka boczne
- Elektrycznie sterowany dach otwierany
- Ogrzewanie i wentylacja
- Schowek na bagaż
- Fotele tapicerowane skórą lub materiałem
- Koła aluminiowe
Wyposażenie dodatkowe, które mogło być dostępne w zależności od wersji i rocznika samochodu, to m.in.:
- Klimatyzacja
- Radio
- Elektrycznie regulowane fotele
- Skórzana tapicerka
- Wspomaganie kierownicy
- Immobilizer
- ABS
Oczywiście, wyposażenie samochodu Triumph Spitfire mogło się różnić w zależności od konkretnego egzemplarza i rynku, na którym był on sprzedawany.
Samochód Triumph Spitfire był wykorzystywany w wielu filmach i serialach telewizyjnych, głównie jako samochód sportowy lub tło akcji. Oto kilka przykładów filmów, w których wystąpił ten samochód:
- „The Italian Job” (1969): film sensacyjny z Michaelem Cainem w roli głównej, w którym samochód Triumph Spitfire występuje jako jeden z pojazdów używanych do kradzieży złota.
- „The Persuaders!” (1971-1972): serial telewizyjny z Rogerem Moore’em i Tony Curtisem w rolach głównych, w którym samochód Triumph Spitfire występuje jako pojazd głównego bohatera.
- „Rik Mayall Presents…” (1998): kompilacja filmów z występami Rik Mayall, w której samochód Triumph Spitfire pojawia się kilkakrotnie jako tło akcji.
- „Fool’s Gold” (2008): film z Matthew McConaughey i Kate Hudson w rolach głównych, w którym samochód Triumph Spitfire pojawia się kilkakrotnie jako pojazd bohaterów.
To tylko kilka przykładów filmów, w których wystąpił samochód Triumph Spitfire. Ten samochód pojawia się też w wielu innych produkcjach filmowych i telewizyjnych, głównie jako tło lub element dekoracyjny.
Samochód Triumph Spitfire pojawił się również w filmie „Nie lubię poniedziałku” w reżyserii Tadeusza Chmielewskiego – przeboju kina polskiego z 1971 roku.
Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?
Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.