BMW Z8 to prawdziwa perełka w historii niemieckiej motoryzacji, łącząca klasyczny design z nowoczesną technologią. Zaprezentowany po raz pierwszy w 1999 roku, Z8 był hołdem dla legendarnego modelu 507 z lat 50., ale jednocześnie stanowił wyzwanie dla konkurencyjnych roadsterów, takich jak Mercedes SL czy Porsche 911.
Projekt Z8 (E52), za który odpowiadał Chris Bangle, łączy w sobie elegancję i sportowy charakter. Aluminiowe nadwozie, lekko wygięte linie nadwozia, charakterystyczne wloty powietrza i reflektory przednie nawiązują do klasyki, ale całość ma nowoczesny, dynamiczny wygląd. Wnętrze Z8 to połączenie luksusu i funkcjonalności – minimalistyczny kokpit, skórzana tapicerka i najwyższej jakości materiały to standard w tym modelu. Co ciekawe, deska rozdzielcza została zaprojektowana w sposób niespotykany – wskaźniki przesunięto na środek, co jest subtelnym ukłonem w stronę klasycznych roadsterów BMW.
Pod maską BMW Z8 kryje się potężne V8 o pojemności 4,9 litra, zaporzyczone z modelu M5 (E39). Silnik ten generuje imponującą moc 400 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego, co pozwala na osiągnięcie prędkości 100 km/h w zaledwie 4,7 sekundy. Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów.
Produkcja Z8 była mocno ograniczona – w latach 1998-2003 powstało zaledwie 5703 egzemplarzy, co czyni go dziś jednym z najbardziej pożądanych klasyków BMW. Warto wspomnieć, że BMW oferowało także specjalną wersję Z8 pod nazwą Alpina V8 Roadster, która charakteryzowała się bardziej komfortowym zawieszeniem oraz automatyczną skrzynią biegów, co czyniło ten model bardziej przystępnym dla codziennego użytkowania.
BMW Z8 to jednak nie tylko technologia i wygląd, ale także kawałek historii popkultury. Samochód zagrał jedną z głównych ról w filmie „The World Is Not Enough” / „Świat to za mało” (1999), gdzie towarzyszył Jamesowi Bondowi, granemu przez Pierce’a Brosnana. Choć Z8 w filmie został efektownie przecięty na pół przez helikopter uzbrojony w piłę tarczową, to jego występ na ekranie przyczynił się do wzrostu zainteresowania tym modelem na całym świecie.
Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?
Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.
Podstawowe dane techniczne
Wymiary
- Długość (mm) – 4400
- Szerokość (mm) – 1830
- Wysokość (mm) – 1317
- Rozstaw osi (mm) – 2505
Masa
- Masa własna (kg) – 1660
Silnik spalinowy
- Pojemność silnika (ccm) – 4941
- Moc maksymalna (KM) – 400
- Moment obrotowy (Nm) – 500
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 250
- Przyśpieszenie 0-100 km/h (s) – 4.7
Zobacz także
BMW 507 – „Fantomas”
Wielka duma amerykańskiej motoryzacji
Volvo P1800 – „Święty”
Ford Flex
Porsche Diesel Junior
Samochód można było zobaczyć na trzeciej edycji wystawy „Ikony Motoryzacji 2024” w Warszawie, która odbyła się na PGE Stadionie Narodowym pod hasłem „100 POJAZDÓW ZA 100 MILIONÓW”. Były tam prezentowane unikalne, trudno dostępne i bardzo drogie perełki motoryzacji. Wydarzenie przyciągnęło nie tylko pasjonatów samochodów, ale każdego, kto ceni sobie ich piękno i innowacyjność.