Fiat Barchetta

Rating: 6 out of 10.

W światowej motoryzacji istnieją samochody, które wyróżniają się nie tylko swoją doskonałą techniką i osiągami, ale także niepowtarzalnym stylem i charakterem. Jednym z takich wyjątkowych pojazdów jest Fiat Barchetta, mały roadster produkowany przez włoskiego producenta w latach 1995-2005. Nazwa „Barchetta” w języku włoskim oznacza „łódeczkę”, co doskonale oddaje charakter tego modelu – lekki, zwrotny i przyjazny dla kierowcy.

Fiat Barchetta zadebiutował w 1995 roku, ale jego historia sięga jeszcze dalej w przeszłość. Inspiracją dla tego roadstera były klasyczne włoskie samochody sportowe z lat 50. i 60. XX wieku. Prace nad projektem rozpoczęły się między 1990 a 1994 rokiem, pod kodową nazwą projektu Tipo B Spider 176. Projektanci samochodu – Andreas Zapatinas i Alessandro Cavazza pracowali pod nadzorem Petera Barretta Davisa oraz innych projektantów w Centro Stile Fiat.

Barchetta została zbudowana na bazie podwozia Fiata Punto Mark 1, choć miała skrócony rozstaw osi. Pod maską Fiata Barchetta kryje się serce o dość sportowym charakterze, jak na tamte czasy. Podstawowy silnik to 1.8-litrowy, 16-zaworowy czterocylindrowy jednostka, która generuje 131 KM przy 6 300 obr/min oraz 164 Nm momentu obrotowego przy 4 300 obr/min.. To wystarczająco dużo, aby ten lekki roadster posiadał zadowalające osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 8,9 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 200 km/h.

Choć Fiat Barchetta jest roadsterem, to jego wnętrze nie jest pozbawione komfortowych udogodnień. Kabina pomieści dwie osoby i została zaprojektowana z myślą o kierowcy. Ergonomiczne fotele, przejrzysta deska rozdzielcza i wysokiej jakości materiały użyte do wykończenia sprawiają, że podróżowanie tym samochodem to prawdziwa przyjemność.

W sierpniu 2003 roku Barchetta przeszła modernizację przed swoim powrotem na rynek w kolejnym roku. Najbardziej zauważalnymi zmianami były zmodyfikowany spoiler przedni i tylny zderzak. Jednakże w wyniku zmian w silniku moment obrotowy został nieco obniżony, osiągając 158 Nm. Produkcja tego kultowego samochodu zakończyła się ostatecznie w czerwcu 2005 roku.

Łącznie wyprodukowano około 57 700 egzemplarzy tego pięknego roadstera, który zdobył sobie wierną rzeszę fanów na całym świecie. Należy zaznaczyć, że produkcja Barchetty była ograniczona do samochodów z układem kierowniczym po lewej stronie, pomimo że samochód był sprzedawany na rynkach z ruchem lewostronnym, takich jak Wielka Brytania i Japonia.

Żródło: Youtube

Wyjątkowy design i charakterystyczna stylistyka czynią z tego samochodu jedno z najbardziej rozpoznawalnych klasycznych aut na ulicach. Dodatkowo, ograniczona produkcja sprawiła, że Barchetta stała się prawdziwą kolekcjonerską perełką.

Podstawowe dane techniczne

Wymiary

  • Długość (mm) – 3916
  • Szerokość (mm) – 1640
  • Wysokość (mm) – 1265
  • Rozstaw osi (mm) – 2275

Masa

  • Masa własna (kg) – 1060

Silnik

  • Pojemność silnika (ccm) – 1747
  • Moc maksymalna (KM) – 131
  • Maksymalny moment obrotowy (Nm) – 164

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 200
  • Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h (s) – 8,9

Zobacz także

Mazda MX-5
Skoda 1000 MB
Porsche Diesel Junior
Peugeot iOn
Volkswagen Kafer 1200 „Ovali”


Opublikowano

w

, ,

przez

Tagi:

Komentarze

Jedna odpowiedź do „Fiat Barchetta”

  1. […] Fiat Barchetta […]

Pozostaw komentarz