Fiat Barchetta

Rating: 6 out of 10.

W światowej motoryzacji istnieją samochody, które wyróżniają się nie tylko swoją doskonałą techniką i osiągami, ale także niepowtarzalnym stylem i charakterem. Jednym z takich wyjątkowych pojazdów jest Fiat Barchetta, mały roadster produkowany przez włoskiego producenta w latach 1995-2005. Nazwa „Barchetta” w języku włoskim oznacza „łódeczkę”, co doskonale oddaje charakter tego modelu – lekki, zwrotny i przyjazny dla kierowcy.

Fiat Barchetta zadebiutował w 1995 roku, ale jego historia sięga jeszcze dalej w przeszłość. Inspiracją dla tego roadstera były klasyczne włoskie samochody sportowe z lat 50. i 60. XX wieku. Prace nad projektem rozpoczęły się między 1990 a 1994 rokiem, pod kodową nazwą projektu Tipo B Spider 176. Projektanci samochodu – Andreas Zapatinas i Alessandro Cavazza pracowali pod nadzorem Petera Barretta Davisa oraz innych projektantów w Centro Stile Fiat.

Barchetta została zbudowana na bazie podwozia Fiata Punto Mark 1, choć miała skrócony rozstaw osi. Pod maską Fiata Barchetta kryje się serce o dość sportowym charakterze, jak na tamte czasy. Podstawowy silnik to 1.8-litrowy, 16-zaworowy czterocylindrowy jednostka, która generuje 131 KM przy 6 300 obr/min oraz 164 Nm momentu obrotowego przy 4 300 obr/min.. To wystarczająco dużo, aby ten lekki roadster posiadał zadowalające osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 8,9 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 200 km/h.

Choć Fiat Barchetta jest roadsterem, to jego wnętrze nie jest pozbawione komfortowych udogodnień. Kabina pomieści dwie osoby i została zaprojektowana z myślą o kierowcy. Ergonomiczne fotele, przejrzysta deska rozdzielcza i wysokiej jakości materiały użyte do wykończenia sprawiają, że podróżowanie tym samochodem to prawdziwa przyjemność.

W sierpniu 2003 roku Barchetta przeszła modernizację przed swoim powrotem na rynek w kolejnym roku. Najbardziej zauważalnymi zmianami były zmodyfikowany spoiler przedni i tylny zderzak. Jednakże w wyniku zmian w silniku moment obrotowy został nieco obniżony, osiągając 158 Nm. Produkcja tego kultowego samochodu zakończyła się ostatecznie w czerwcu 2005 roku.

Łącznie wyprodukowano około 57 700 egzemplarzy tego pięknego roadstera, który zdobył sobie wierną rzeszę fanów na całym świecie. Należy zaznaczyć, że produkcja Barchetty była ograniczona do samochodów z układem kierowniczym po lewej stronie, pomimo że samochód był sprzedawany na rynkach z ruchem lewostronnym, takich jak Wielka Brytania i Japonia.

Żródło: Youtube

Wyjątkowy design i charakterystyczna stylistyka czynią z tego samochodu jedno z najbardziej rozpoznawalnych klasycznych aut na ulicach. Dodatkowo, ograniczona produkcja sprawiła, że Barchetta stała się prawdziwą kolekcjonerską perełką.

Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?

Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.

Podstawowe dane techniczne

Wymiary

  • Długość (mm) – 3916
  • Szerokość (mm) – 1640
  • Wysokość (mm) – 1265
  • Rozstaw osi (mm) – 2275

Masa

  • Masa własna (kg) – 1060

Silnik

  • Pojemność silnika (ccm) – 1747
  • Moc maksymalna (KM) – 131
  • Maksymalny moment obrotowy (Nm) – 164

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 200
  • Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h (s) – 8,9

Zobacz także

Mazda MX-5
Skoda 1000 MB
Porsche Diesel Junior
Peugeot iOn
Volkswagen Kafer 1200 „Ovali”


Opublikowano

w

, ,

przez

Tagi:

Komentarze

2 odpowiedzi na „Fiat Barchetta”

  1. […] Fiat Barchetta […]

  2. […] Fiat Barchetta […]

Pozostaw komentarz