Śmigłowiec Mi-2

Rating: 6 out of 10.

Śmigłowiec Mi-2 to maszyna dwusilnikowa z charakterystyczną kabiną łączoną dla załogi i pasażerów. Napędzana dwoma silnikami turbowałowymi, wykorzystuje instalację hydrauliczną do sterowania, co stanowi duży postęp w porównaniu do poprzednich modeli z układami mechanicznymi. Dzięki różnym modernizacjom, model ten służył przez długie lata w różnych zastosowaniach, choć obecnie uznawany jest za przestarzały.

Prace konstrukcyjne nad śmigłowcem rozpoczęły się w latach 60. XX wieku w biurze konstrukcyjnym Michaiła Mila, radzieckiego konstruktora lotniczego. Planowano stworzenie nowego, lekkiego śmigłowca wielozadaniowego, który miał odgrywać istotną rolę w gospodarce narodowej ZSRR. Początkowo oznaczony jako W-2, później przyjął nazwę Mi-2 od inicjałów twórcy. Jego celem było zastąpienie modelu Mi-1.

W 1961 roku zatwierdzono makiety, a krótko potem rozpoczęto próby w locie. Różnorodne warianty, włączając wersje rolnicze i pasażerskie, były testowane na dwóch prototypach. Śmigłowiec został zaprezentowany publiczności i przedstawicielom władz ZSRR we wrześniu 1962 roku.

Źródło: Youtube

W Polsce natomiast, w zakładach WSK Świdnik, zakończono produkcję licencyjnego śmigłowca Mi-1 i podjęto starania w roku 1963 o licencję na nowy model Mi-2. Porozumienie między ZSRR a Polską z 1964 roku doprowadziło do rozpoczęcia produkcji Mi-2 w Polsce. Prace obejmowały dostosowanie dokumentacji, opracowanie procesów technologicznych oraz testy. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1966 roku i trwała do 1985 roku. Wyprodukowano około 5500 śmigłowców w różnych wersjach, z większością kierowaną na eksport, zwłaszcza do Związku Radzieckiego.

W trakcie produkcji w Polsce wprowadzano różne modyfikacje i ulepszenia modelu Mi-2, tworząc warianty takie jak wersja szkolna, a także dokonując głębszych modernizacji, np. Mi-2M, Mi-2 Plus i PZL Kania.

Mimo że w XXI wieku konstrukcja Mi-2 uważana jest za przestarzałą, rosyjskie i ukraińskie zakłady lotnicze podjęły próby modernizacji. Wprowadzono zmiany w silnikach i awionice, tworząc zmodernizowane wersje Mi-2A i Mi-2MSB2.

Mimo swojego wieku, śmigłowiec Mi-2 pozostawił trwałe ślady w historii lotnictwa, również polskiego.


Zobacz także

Samolot wojskowy MIG-29
Citroen 2CV – „Żandarm na emeryturze”
Mercedes AMG GT-R Black Series
Chrysler Crossfire
ID.Buzz Cargo

Samolot można zobaczyć na ekspozycji odbywającej się na lotnisku Chełm-Depułtycze Królewskie w Depułtyczach Królewskich położonym w gminie Chełm, ok. 7 km od Chełma należącym do Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie.


Opublikowano

w

,

przez

Tagi:

Komentarze

2 odpowiedzi na „Śmigłowiec Mi-2”

  1. […] Śmigłowiec Mi-2 […]

  2. […] Śmigłowiec Mi-2 […]

Pozostaw komentarz