Szybowiec PW-5 „Smyk”

Rating: 6 out of 10.

Szybownictwo to sport, który oferuje emocjonujące doznania, gdy podczas lotu pilot manewruje lekkim szybowcem wśród pięknych krajobrazów, wykorzystując siłę powietrznych prądów i innych czynników atmosferycznych do utrzymania się w powietrzu. Ponadto szybownictwo często kojarzy się z uczuciem spokoju, wolności i bliskości z naturą, co również przyciąga wielu ludzi. Oczywiście, jak w każdym sporcie, istnieją również ryzyka i wyzwania, ale dla wielu osób przyjemność swobodnego unoszenia się w chmurach i możliwość eksplorowania przestrzeni sprawiają, że szybownictwo jest niezwykle pięknym i elitarnym sportem.

Polska ma długą i bogatą tradycję w sporcie szybowcowym oraz w produkcji szybowców i jest uznawana za jedno z wiodących miejsc na świecie w tym sporcie. Polscy piloci szybowcowi odnosili wiele sukcesów na międzynarodowych zawodach szybowcowych, włączając w to zdobycie wielu tytułów mistrzowskich.

Co więcej, polscy producenci szybowców, jak Szybowcowe Zakłady Doświadczalne w Bielsku-Białej przekształcone w latach 90. XX w. w Przedsiębiorstwo Doświadczalno-Produkcyjne Szybownictwa PZL Bielsko zyskały uznanie na całym świecie dzięki swoim niezawodnym i wysokiej jakości konstrukcjom. Szybowce produkowane w Polsce, takie jak popularny SZD-51 Junior czy legendarny SZD-9 Bocian, były często wybierane przez pilotów ze względu na swoje unikalne parametry.

Polacy mają długą i bogatą tradycję w sporcie szybowcowym, jak i należeli do światowej czołówki producentów najlepszych szybowców

PW-5 „Smyk” to polski jednoosobowy szybowiec kompozytowy Klasy Światowej, zaprojektowany na Politechnice Warszawskiej przez zespół pod kierownictwem doktora inżyniera Romana Świtkiewicza. Szybowiec ten został zaprojektowany jako tani i prosty szybowiec, mający wziąć udział w konkursie na szybowiec Klasy Światowej, który został ogłoszony przez OSTIV.

W 1993 roku Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) jednomyślnie wybrała PW-5 jako zwycięzcę tego konkursu. Produkcję nowego szybowca w 1994 roku rozpoczęły zakłady PZL w Świdniku, a w 2001 roku produkcję przeniesiono do zakładów w Bielsku-Białej.

PW-5 „Smyk” charakteryzuje się następującymi danymi technicznymi: rozpiętość wynosi 13,44 m, długość 6,22 m, a wysokość 1,86 m. Powierzchnia nośna wynosi 10,16 m². Masa własna szybowca wynosi 190 kg, a masa startowa 300 kg. Prędkość minimalna wynosi 62 km/h, prędkość optymalna 80 km/h, a prędkość dopuszczalna 220 km/h. Prędkość minimalnego opadania wynosi 0,64 m/s przy prędkości 73 km/h. Doskonałość maksymalna wynosi 33 przy prędkości 90 km/h.

PW-5 „Smyk” to wyjątkowy szybowiec, który zasługuje na uznanie za swój wkład w rozwój polskiej myśli technicznej. Jego prostota, niski koszt produkcji i wydajność sprawiły, że był to doskonały wybór dla pilotów szybowców na całym świecie. Rozwinięciem Smyka był dwuosobowy szybowiec PW-6.


Zobacz także

Wiropłat doświadczalny I-28
Samolot wojskowy Su-22M4
Ford GT Carbon Series
Armatohaubica „Krab”
Skoda 1000 MB

Szybowiec można zobaczyć na ekspozycji zewnętrznej, która ma miejsce w Warszawie na terenie Politechniki Warszawskiej przy budynku Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa przy al. Niepodległości 222.


Opublikowano

w

,

przez

Tagi:

Komentarze

Pozostaw komentarz