Volkswagen Karmann Ghia to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli w historii niemieckiej motoryzacji. W czasach, gdy samochody były głównie praktycznymi maszynami, Karmann Ghia oferował połączenie stylu, elegancji i wydajności, co uczyniło go jednym z najbardziej pożądanych samochodów swoich czasów.
Historia modelu Volkswagen Karmann Ghia sięga lat 50. XX wieku, kiedy to niemiecki producent samochodów zaczął rozważać wprowadzenie nowego, stylowego modelu. W 1953 roku, Karmann Ghia został zaprezentowany na salonie samochodowym w Paryżu, a rok później wersja produkcyjna z zakładów w niemieckim Osnabrück zadebiutowała na rynku. Samochód od roku 1962 produkowany był również w Brazylii.
Projektantem nadwozia był włoski stylista, Luigi Segre i Felice Mario Boano z włoskiej firmy Carrozzeria Ghia, którzy zaprojektowali przepiękne, pozbawione zbędnych ozdobników linie, a Karmann Ghia zyskał przydomek „małego Porsche”. W połączeniu z silnikiem pochodzącym z modelu VW Beetle, Karmann Ghia zyskał reputację eleganckiego, ale jednocześnie wydajnego samochodu, który doskonale sprawdzał się w codziennej jeździe.
Volkswagen Karmann Ghia był dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych oraz z różnymi opcjami silników.
- Coupe – pierwsza i najbardziej popularna wersja Volkswagen Karmann Ghia to coupe. Miało ono eleganckie i niskie nadwozie typu coupe z 2+2 siedzeniami.
- Cabriolet – kolejna wersja to Karmann Ghia Cabriolet, który był otwartym samochodem z możliwością elektrycznego składania dachu. Oferował on sportowy wygląd i przyjemność jazdy na wolnym powietrzu.
Wczesne modele Karmann Ghia były napędzane silnikami powietrzem chłodzonymi, które były charakterystyczne dla Volkswagena. W zależności od roku produkcji, dostępne były różne wersje silników o pojemnościach: 1,2l, 1,3l, 1,5l, 1,6l. Mogły to być czterocylindrowe silniki typu boxer.
Volkswagen Karmann Ghia został przyjęty na rynku z entuzjazmem i zyskał sobie popularność wśród konsumentów. Oto kilka kluczowych powodów:
- Styl i design. Karmann Ghia wyróżniał się swoim eleganckim i stylowym wyglądem, zaprojektowanym przez włoską firmę Carrozzeria Ghia. Jego sportowe nadwozie coupe i cabriolet przyciągało uwagę i było często opisywane jako piękne i nowoczesne.
- Asocjacja z marką Volkswagen. Volkswagen był już w tamtym okresie znaną marką na rynku dzięki popularności modelu Garbus (Beetle). Karmann Ghia jako kolejny model Volkswagena miał korzystać z dobrej reputacji marki i cieszył się zainteresowaniem ze strony klientów.
- Cena i ekonomia. Karmann Ghia oferował relatywnie przystępną cenę w porównaniu do innych samochodów sportowych i luksusowych dostępnych na rynku. Jego oszczędny silnik i niskie koszty eksploatacji były również atrakcyjne dla konsumentów, którzy poszukiwali ekonomicznego samochodu.
- Właściwości jezdne. Mimo że Karmann Ghia nie był samochodem sportowym pod względem osiągów, był opisywany jako samochód o przyjemnej charakterystyce jezdnej. Lekka konstrukcja, niskie środek ciężkości i dobrze wyważone zawieszenie sprawiały, że był przyjemny w prowadzeniu.
- Popularność wśród młodszych konsumentów. Karmann Ghia zdobył popularność wśród młodszych konsumentów, którzy poszukiwali stylowego i unikalnego samochodu. Jego atrakcyjny wygląd przyciągał uwagę i stanowił alternatywę dla innych popularnych samochodów sportowych tego czasu.
W ciągu kilku lat produkcji, Volkswagen Karmann Ghia przeszedł kilka zmian, w tym modernizację nadwozia, ulepszenia silnika i poprawki w wyposażeniu wnętrza. Jednakże, choć samochód był bardzo popularny, to jego produkcja zakończyła się w 1974 roku, po ponad 19 latach.
W okresie produkcji od 1955 do 1974 roku wyprodukowano w Niemczech około 445,238 sztuk Volkswagen Karmann Ghia.
- Coupe (Type 14 and 34) – 364,401 szt.
- Cabriolet (Type 14) – 80,837 szt.
Produkcja w Brazylii wyniosła 41,689 szt.
- Coupé – 23,393 szt.
- Cabriolet – 177 szt.
- TC (Touring Coupé) – 18,119 szt.
Dzisiaj, Volkswagen Karmann Ghia jest ceniony przez kolekcjonerów na całym świecie, a jego unikalne połączenie stylu i wydajności przyciąga miłośników motoryzacji z całego świata. Pomimo upływu lat, Karmann Ghia nadal zachowuje swoje klasyczne piękno i charakter, co sprawia, że jest to jeden z najbardziej pożądanych modeli dla fanów klasycznych aut.
Szukasz nowego abonamentu na telefon lub internet?
Mam dla Ciebie świetną ofertę Premium Mobile! Możesz uzyskać specjalne warunki dla nowych klientów. Wystarczy, że przejdziesz na stronę operatora i umówisz się na rozmowę z konsultantem. Skorzystaj z tej okazji i ciesz się niższymi cenami na co dzień.
Podstawowe dane techniczne
Volkswagen Karmann Ghia Coupe (Type 14) z 1955 roku
Wymiary
- Długość (mm) – 4143
- Szerokość (mm) – 1634
- Wysokość (mm) – 1330
- Rozstaw osi (mm) – 2400
Masa
- Masa własna (kg) – 810
Silnik
- Pojemność silnika (ccm) – 1192
- Moc maksymalna (KM) – 30
Zobacz także
Steyr 100 Cabriolet – „Podróż za jeden uśmiech”
Rolls Royce Silver Cloud I
Audi Quattro Rallye (A1)
BWP Rosomak
Nissan Cube
Samochód można było zobaczyć na wystawie odbywającej się po raz drugi w Warszawie „Ikony Motoryzacji”, na PGE Stadionie Narodowym. Od 6 stycznia do 19 marca 2023 można było podziwiać perełki motoryzacji, które są ważne w rozwoju motoryzacji, w większości rzadko widywane i trudno dostępne. Kolekcja ta jest warta przeszło 70 milionów złotych i zawiera takie modele jak Ferrari, Lamborghini, Porsche, Maserati, Bentley, jak również Aston Martin. Największymi gwiazdami wystawy są między innymi McLaren P1, Ferrari SF90, Ford GT. W sumie wystawa liczy 70 samochodów i 15 motocykli. To wydarzenie jest nie tylko dla miłośników motoryzacji, ale dla każdego, kto ceni sobie piękno i technologię.