Volkswagen typ 166 Schwimmwagen – „Samochodzik i templariusze”

Rating: 6 out of 10.

Seria książkowa o przygodach Pana Samochodzika to popularna seria literacka dla młodzieży, napisana przez Zbigniewa Nienackiego. Seria składa się z 12 tomów, które zostały wydane w latach 1964-1985. Na przestrzeni lat, książki o Panu Samochodziku cieszyły się bardzo dużą popularnością wśród polskich czytelników. Cechują się ciekawymi przygodami, wartką akcją oraz niesamowitymi wydarzeniami, które odbywają się w różnych zakątkach Polski i Europy.

Na podstawie książek o Panu Samochodziku próbowano nakręcić również filmy fabularne. Jedną z takich produkcji, i chyba najbardziej udaną, był serial telewizyjny z roku 1971 „Samochodzik i Templariusze” w reżyserii Huberta Drapelli, który składał się z 5 odcinków. W rolę Pana Samochodzika wcielił się Stanisław Mikulski. A w rolach harcerzy podróżujących po przygodę wspólnie z nim wystąpili:

  • Roman Mosior − harcerz „Sokole Oko”
  • Stefan Niemierowski − harcerz „Doktorek”
  • Tomasz Samosionek − harcerz „Długi Ozór”

Przezwisko „Pan Samochodzik” dla głównego bohatera serii Zbigniewa Nienackiego wzięło swój początek od jego dziwnego samochodu – amfibii, którym się poruszał, a który odziedziczył po swoim zmarłym wuju, zapoznanym wynalazcy” Stefanie Gromille. Rolę tego pojazdu w serialu gra mocno zmodyfikowany Volkswagen typ 166 Schwimmwagen.

Kadr z serialu telewizyjnego z 1971 r. w reż. Huberta Drapelli „Samochodzik i Templariusze”

Nie wszyscy pamiętają, że Volkswagen produkował również samochody dla niemieckiego wojska w czasie II wojny światowej, ponieważ ta informacja często jest pomijana w historii marki.

W latach 30. XX wieku, Volkswagen AG (wówczas znany jako „Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH”) został założony przez niemieckie ministerstwo propagandy, aby zbudować samochód, który byłby dostępny dla przeciętnych Niemców. Po wybuchu II wojny światowej, produkcja cywilnych samochodów Volkswagen Käfer (także znanych jako Volkswagen Beetle) została zawieszona, a Volkswagen AG skoncentrował się na produkcji pojazdów militarnych.

W czasie wojny, Volkswagen AG produkował różne modele pojazdów dla niemieckiego wojska, w tym samochody terenowe Volkswagen typ 82 Kübelwagen oraz właśnie amfibię o nazwie Schwimmwagen. Po zakończeniu wojny, Volkswagen AG podjęło wysiłki, aby oczyścić swoją reputację i skupić się na produkcji cywilnych samochodów.

Fragment serialu telewizyjnego z 1971 r. w reż. Huberta Drapelli „Samochodzik i Templariusze”

Volkswagen typ 166 Schwimmwagen był zdolny do poruszania się zarówno po lądzie, jak i po wodzie, co umożliwiało mu przemieszczanie się na trudnym i zróżnicowanym terenie. Pojazd został opracowany na bazie cywilnego samochodu Volkswagen Käfer (znany również jako Volkswagen Beetle) i był napędzany przez silnik o mocy 25 KM. Pojazd był wyposażony w specjalne pływaki, które zapewniały mu pływalność, oraz wodny układ napędowy, który umożliwiał poruszanie się po wodzie. Schwimmwagen był również wyposażony w składany dach.

Volkswagen typ 166 Schwimmwagen był używany przez niemieckie wojska podczas II wojny światowej, a także po jej zakończeniu, przez wiele lat służył jako pojazd dla służb ratowniczych i leśniczych. Dziś, Schwimmwagen jest jednym z najbardziej pożądanych pojazdów z okresu II wojny światowej przez kolekcjonerów i entuzjastów motoryzacji z całego świata.

Podstawowe dane techniczne

Wymiary

  • Długość (mm) – 3825
  • Szerokość (mm) – 1480
  • Wysokość (mm) – 1080
  • Prześwit (mm) – 290
  • Masa własna (kg) – 927

Silnik

  • Pojemność silnika (ccm) – 1131
  • Moc maksymalna (KM) – 25

Osiągi

  • Prędkość na lądzie (km/h) – 80
  • Prędkość na wodzie (km/h) – 10
  • Zasięg (km) – 520

Zobacz także

Lexus LS400
Armatohaubica „Krab”
Steyr 100 Cabriolet – „Podróż za jeden uśmiech”
Volkswagen Kafer 1200 „Ovali”
Citroën DS – „Fantomas powraca”


przez

Tagi:

Komentarze

Pozostaw komentarz